Mazowiecki oddział GDDKiA zaczął poszukiwania konsorcjum budowlanego, które zaprojektuje i wykona 18,5-kilometrowy odcinek południowej obwodnicy Warszawy, czyli drogi S2 od Puławskiej do wylotu na Lublin. To kluczowy, brakujący odcinek warszawskiego ringu. Dzisiaj ta trasa ekspresowa urywa się w na ul. Puławskiej, po minięciu zjazdu na Lotnisko Chopina.

Droga pobiegnie od ul. Puławskiej - tunelem pod Ursynowem i mostem przez Wisłę - do wylotu z Warszawy drogą ekspresową S17 w kierunku Lublina. Realizacja planowana jest na lata 2015-2019. Z powodu konieczności budowy tunelu pod Ursynowem – o długości 2,5 km, po cztery pasy w każdą stronę – szacowany koszt trasy jest astronomiczny: 6,7 mld zł.

- Południowa obwodnica Warszawy to bardzo wymagający kontrakt, który obejmuje budowę najdłuższego tunelu w Polsce i kolejnego mostu przez Wisłę. Ta inwestycja pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z Warszawy – powiedział portalowi forsal.pl Łukasz Lendner, dyrektor mazowieckiego oddziału GDDKiA.

Minister Sławomir Nowak obiecywał dwa postępowania. Są trzy, bo wicepremier Elżbieta Bieńkowska zmieniła programu budowy dróg do 2015 r. W wyniku roszad trasa S2 w Warszawie zastąpiła S3 od Legnicy do granicy z Czechami.

Reklama

Dobra wiadomość jest taka, że w tym miejscu droga wcale się nie urwie. GDDKiA ogłosiła dziś przetarg na projekt autostrady A2 na wschód od Warszawy. Potwierdziły się nasze informacje z ubiegłego tygodnia, że rządowy inwestor będzie przygotowywał dokumentację, żeby można je było zrealizować w nadchodzącej perspektywie. Postępowanie dotyczy fragmenty o długości 14,6 km - od węzła Lubelska do istniejącej autostradowej obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Planowany czas realizacji to lata 2016–2018. Szacowany koszt – 600 mln zł. Węzeł Lubelska będzie także początkiem drogi wylotowej na Lublin: niedawno GDDKiA ogłosiła ostatni przetarg na fragment drogi ekspresowej S17 właśnie do Lublina - więcej o tym przeczytasz tutaj.

Co z dalszym odcinkiem w kierunku Siedlec i granicy z Białorusią? Ta budowa nie ma szans ruszyć przed 2020 r. Jak powiedział nam dyrektor GDDKiA Lech Witecki, za Mińskiem Mazowieckim w stronę granicy nie ma na razie ruchu, który uzasadniałby tam budowę autostrady.

Także dziś GDDKiA ogłosiła postępowanie „projektuj i buduj” na trasę S8 miedzy Radziejowicami i Paszkowem, czyli odcinek trasy z Warszawy do Piotrkowa Trybunalskiego, który wciąż nie jest w standardzie drogi ekspresowej. Tych prawie 22 km ma kosztować 1,1 mld zł (wraz z wykupem gruntów). Umowę z wykonawcą GDDKiA planuje podpisać do końca 2014 roku. Prace powinny potrwać 3,5 roku.

Jeśli chcesz wiedzieć, jakie drogi zostaną wybudowane w Polsce przez najbliższe 2 lata, zobacz najnowsze plany budowy dróg ekspresowych w Polsce do 2015 wraz z mapą.