"PKP SA jako właściciel chce przeznaczyć 1 mld zł dla PKP Intercity. To pomoże przejść przewoźnikowi na wyższy poziom. Dokapitalizowanie pozwoli przyciągnąć środki UE z nowej perspektywy i zaangażować środki własne. Razem będzie to 1,8 mld zł na inwestycje" - powiedział członek zarządu PKP SA Piotr Ciżkowicz podczas konferencji prasowej.

Nowe wagony będą kursować w ramach kategorii EIC oraz IC, na trasach krajowych i międzynarodowych. Pojawią się m.in. na liniach: Wrocław - Katowice - Kielce - Lublin, Szczecin - Trójmiasto - Olsztyn, Berlin - Poznań - Warszawa czy Gdynia - Warszawa - Katowice - Wiedeń.

"Chcemy ujednolicić standardy, by pasażer wiedział, czego może oczekiwać wsiadając do pociągu i wybrać taki typ wagonu, jaki preferuje. Będziemy modernizować też wagony restauracyjne i wprowadzać tzw. wagony Combi, które sprostają potrzebom wszystkich pasażerów: rowerzystów, niepełnosprawnych, rodzin z dziećmi itd." - powiedział prezes PKP IC Jacek Leonkiewicz.

Zmiany obejmą także flotę około 60 lokomotyw. Ich zakres dotyczy m.in. podniesienia poziomu bezpieczeństwa i wdrożenia rozwiązań obniżających koszty utrzymania, a także zwiększenia prędkości ze 125 do 160 km/h. Poprawie ulegną również warunki pracy maszynistów, np. dzięki instalacji klimatyzacji w kabinach.

Reklama

"Chcemy ujednolicić tabor trakcyjny, dla efektywniejszej pracy maszynistów. Dzięki modernizacjom będzie też mniej defektów i krótsze czasy przejazdu" - wskazał Leonkiewicz.

Natomiast remonty 9 stacji serwisowych pochłoną 400 mln zł. Nowoczesne obiekty pojawią się w: Warszawie, Lublinie, Kołobrzegu, Białymstoku, Szczecinie, Krakowie (dwie), Poznaniu i Wrocławiu. Poprawa infrastruktury do utrzymania pociągów usprawni pracę obsługi technicznej oraz wykluczy część ryzyk związanych z realizacją rozkładu jazdy, np. poprzez montaż urządzeń do podgrzewania rozjazdów w zimie.

Zaplecza techniczne będą znajdować się w: Warszawa Grochów, Lublin, Kołobrzeg, Białystok, Szczecin Zaleskie Łęgi, Kraków Główny Zachód, Kraków Prokocim, Poznań Główny, Wrocław Główny.

W końcu września prezes PKP Jakub Karnowski zapowiadał, że PKP dokapitalizują PKP Intercity łączną kwotą 1 mld zł m.in. na modernizację taboru dzięki środkom ze sfinalizowanej wówczas sprzedaży PKP Energetyka.

PKP Intercity chce zwiększyć liczbę pasażerów do 41 mln w 2018 r.

PKP Intercity planuje, że przewiezie 41 mln pasażerów w 2018 r. wobec 30 mln zakładanych na ten rok, poinformował członek zarządu PKP SA Piotr Ciżkowicz.

"Do roku 2018 poziom przewiezionych pasażerów to będzie 41 mln" - powiedział Ciżkowicz podczas konferencji prasowej.

Plan przewoźnika na 2016 r. to 36 mln pasażerów, a na 2017 r. - 39 mln, poinformowali również przedstawiciele PKP.

W 2014 r. PKP IC miało 25 mln pasażerów wobec 30 mln w 2013 r. i 37 mln w 2010 r.

W połowie lipca br. PKP IC podało, że oczekuje zwiększenia liczby pasażerów o 5 mln r/r w 2015 roku, co miało oznaczać 30 mln pasażerów w całym roku. Przez pierwszych 8 miesięcy roku z usług PKP Intercity skorzystało blisko 20 mln pasażerów, co oznacza 20% wzrost w stosunku do roku poprzedniego.