Wartość rynku dóbr luksusowych szacowana jest na 14,3 mld zł w 2015 r., czyli o 13 proc. więcej niż w roku ubiegłym, wynika z raportu KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Polskie marki premium i luksusowe. Edycja 2015".
ikona lupy />
Marki "made in Poland" na rynku dóbr luksusowych / Media

"Szacujemy, że w 2018 r. liczba zamożnych i bogatych podatników może zbliżyć się do 1,2 mln, a ich łączne dochody osiągną wartość ponad 200 mld zł" - powiedział partner w KPMG Andrzej Marczak, cytowany w komunikacie poświęconym raportowi.

Do końca 2015 r. liczba zamożnych i bogatych Polaków, czyli takich, których roczne dochody brutto przekraczają 85 tys. zł, wzrośnie do 969 tys., o 7 proc. r/r.

Według szacunków KPMG łączne dochody netto osób zamożnych i bogatych wyniosą 154,7 mld zł o 5 proc. r/r, podano także.

Reklama

"W połowie 2015 roku średnia wartość majątku na osobę w Polsce wyniosła jedynie 19,5 tys. USD, podczas gdy średnia dla Unii Europejskiej jest równa 133,4 tys USD, czyli prawie siedmiokrotnie więcej" - wskazał Marczak.

Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wyniesie 14,3 mld zł, co oznacza wzrost o 13 proc. w stosunku do roku poprzedniego, wynika z szacunków KPMG.

"W 2018 roku wartość rynku może sięgnąć 16,6 mld zł, co oznacza wzrost o 17 proc. w ciągu trzech lat. W tym samym okresie największych wzrostów procentowych można spodziewać się w segmencie usług hotelarskich i SPA, jachtów oraz biżuterii i zegarków" - dodał Marczak.

>>> Czytaj też: Jeszcze długo będziemy gonić Zachód. Polski luksus wciąż skromny na tle Europy

Obecnie największy segment stanowią samochody luksusowe i premium - wartość tego segmentu (blisko 7 mld zł) stanowi prawie połowę całkowitej wartości rynku dóbr luksusowych w Polsce. Istotnymi segmentami są także odzież i dodatki (2,1 mld zł), usługi hotelarskie i SPA (1,3 mld zł) oraz nieruchomości (ponad 1,1 mld zł).

"Jak wynika z badania KPMG, 56 proc. zamożnych i bogatych nabywców twierdzi, że oznaczenie 'Made in Poland' zachęca ich do zakupów. Jedynie 6 proc. respondentów uważa, że polskie pochodzenie produktu zniechęca do zakupu" - czytamy w raporcie.

"Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Polskie marki premium i luksusowe. Edycja 2015" jest szóstą edycją publikacji KPMG o rynku luksusu w Polsce. W raporcie przedstawione zostały wyniki badania przeprowadzonego na grupie 305 respondentów we wrześniu 2015 roku przy wykorzystaniu metody wywiadów internetowych. Kryterium doboru respondentów były dochody przekraczające 7,1 tys. zł brutto miesięcznie.

ikona lupy />
Marki polskie kontra zagraniczne na rynku dóbr luksusowych / Media