Warszawa, 26.07.2016 (ISBnews) - Łączne przychody klubów Ekstraklasy wyniosły 511,2 mln zł w 2015 roku, co oznacza wzrost o 13,5% r/r.,wynika z raportu EY i spółki Ekstraklasa „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu 2016". W tradycyjnym rankingu biznesowym najlepsza okazała się Legia Warszawa, wyprzedzając Lecha Poznań i Lechię Gdańsk.

„W 2015 roku, pierwszy raz w historii łączne przychody klubów Ekstraklasy przekroczyły 0,5 mld zł i wyniosły 511,2 mln zł. To o 13,5% więcej niż rok wcześniej" - czytamy w raporcie.

Spółka Ekstraklasa podała informacje o podziale wpływów z praw mediowych i marketingowych. Na pierwszej pozycji uplasowała się Legia (14,6 mln zł). Klub z Warszawy triumfował również w tradycyjnym rankingu biznesowym, wyprzedzając Lecha Poznań i Lechię Gdańsk.

"Co ciekawe, drugą pozycję w rankingu biznesowym klubów Ekstraklasy zajął Lech Poznań, dla którego sezon 2015/2016 pod względem sportowym był najsłabszym od lat. Lech dzięki grze w europejskich pucharach zwiększył przychody do prawie 80 mln zł (z nieco ponad 65 mln w 2014 roku). Był też drugą siłą marketingową w lidze. Był drugi po Legii we wszystkich 4 marketingowych zestawieniach: frekwencji na stadionie, oglądalności meczów w TV, wartości sprzedanych gadżetów klubowych oraz wartości ekwiwalentu związanego z obecnością klubu w TV" - czytamy także.

W rankingu finansowym za 2015 r. znalazło się 7 rentownych klubów. „Jagiellonia Białystok, Śląsk Wrocław, Piast Gliwice, Pogoń Szczecin, Legia Warszawa i Cracovia osiągnęły zysk netto. Najwyższy - bo aż 5,9 mln zł - wypracował klub z Białegostoku. Łączna strata wszystkich 15 klubów, które przekazały autorom raportu dane finansowe, wyniosła 26,7 mln zł. To najmniej w historii raportów Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu" - głosi raport.

W raporcie podkreślono też, że dzięki lepszej dyscyplinie budżetowej poprawia się płynność finansowa klubów Ekstraklasy.

Ubiegły rok przyniósł także wyższe przychody z dnia meczu. „Sezon 2015/2016 był rekordowy, jeśli chodzi o frekwencję na stadionach. Jeden mecz oglądało średnio 9,1 tys. widzów. Przełożyło się to na wyniki finansowe klubów. Przychody z dnia meczu w 2015 roku wzrosły o 32,5% w porównaniu z 2014 i wyniosły, w skali całej ligi, 73,1 mln zł. " - czytamy dalej.

Sponsorzy w minionym sezonie wydali na wspieranie klubów najwyższej klasy rozgrywkowej ponad 142 mln zł. Najwięcej - ponad 24 mln zł otrzymało KGHM Zagłębie Lubin sponsorowane przez miedziowego giganta z Dolnego Śląska. Nieco ponad 19 mln zł zastrzyku gotówki otrzymała Legia Warszawa, a 15 mln zł Lechia Gdańsk.

Drugim ważnym źródłem funduszy w klubach Ekstraklasy są przychody z tytułu praw mediowych i marketingowych, którymi dysponuje spółka Ekstraklasa. Dystrybucja środków z praw w sezonie 2015/2016 ukształtowała się następująco: 14,6 mln zł otrzymał mistrz Polski – Legia Warszawa, 11,4 mln zł Piast Gliwice, Zagłębie dostało 9,2 mln zł, a ostatnie Podbeskidzie 5,9 mln zł.

Raport „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu" podał dane o przychodach klubów z tytułu transferów zawodników. Najwięcej ze sprzedaży graczy w 2015 r wpłynęło do Legii Warszawa – ponad 23 mln zł, następna w zestawieniu Jagiellonia Białystok uzyskała 11,2 mln zł, a trzecia Lechia - 3,1 mln zł. Łącznie kluby zarobiły na sprzedaży graczy nieco ponad 49 mln zł w ub. roku.

Firma doradcza EY i Ekstraklasa S.A. po raz ósmy opublikowały raport „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu". Zawiera on ranking biznesowy 16 klubów Ekstraklasy za sezon 2015/2016, informacje o klubowych osiągnięciach sportowych, marketingowych i medialnych w sezonie 2015/2016.

(ISBnews)