Mabuchi Motor, japoński producent komponentów motoryzacyjnych ogłosił w piątek decyzję o budowie nowego zakładu na terenie krakowskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Firma zainwestuje około 360 mln zł oraz utworzy 400 nowych miejsc pracy.

Według nieoficjalnych informacji zakład powstanie w podstrefie SSE znajdującej się w sąsiedztwie autostrady A4 – Bocheńskiej Strefie Aktywności Gospodarczej. Zakład ten będzie pierwszą fabryką Mabuchi w Europie.

W opublikowanym w piątek komunikacie japoński inwestor poinformował, że nowa fabryka będzie wytwarzać silniki elektryczne i części do nich z przeznaczeniem dla przemysłu motoryzacyjnego. Decyzja o jej wybudowaniu zapadła w związku ze zwiększeniem zapotrzebowania na tego typu silniki, a lokalizacja wynika z silnej pozycji Polski w handlu wewnątrzeuropejskim i niedalekiej odległości przyszłego zakładu do odbiorców.

Wartość inwestycji określono ogółem na 360 mln zł do 2023 roku. Zakład o powierzchni 26 tys. m kw. powinien rozpocząć produkcję w zimie 2019 r. Docelowe moce produkcyjne osiągnie w 2023 r., wytwarzając ok. 16 mln sztuk silników rocznie. Planowane na ten rok zatrudnienie wyniesie ok. 400 pracowników.

Jak oceniła Krystyna Sadowska ze spółki zarządzającej krakowską SSE, japońska inwestycja jest największym przedsięwzięciem w strefie od 2007 r., kiedy swoją fabrykę ciężarówek otworzył w Niepołomicach niemiecki MAN.

Reklama

„Rozmowy na temat inwestycji toczyły się od wiosny. Krakowski Park Technologiczny przedstawił inwestorowi kilka możliwych lokalizacji. Mabuchi Motor zdecydował o ulokowaniu inwestycji w jednej z podstref położonych w pobliżu autostrady. Rozmowy toczyły się przy udziale władz gminy oraz województwa małopolskiego” - zaznaczyła Sadowska.

Krakowska strefa powstała w 1997 roku. Spółka nią zarządzająca wydała w sumie ponad 210 zezwoleń na działalność w strefie. Dotychczasowa wysokość nakładów inwestycyjnych to 3,8 mld zł i 17 tys. nowych miejsc pracy.

Po ostatnim rozszerzeniu SSE o 159 hektarów w kwietniu tego roku, całkowity obszar SSE wynosi blisko 867 ha. Podstrefy znajdują się w 30 gminach położonych na terenie woj. małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego.

>>> Czytaj też: 3 tys. pracowników, 100 tys. aut rocznie. Volkswagen otworzył fabrykę koło Wrześni