Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z pełną obwodnicą drogową – zapowiedział w poniedziałek wicepremier Piotr Gliński podczas podpisania zgody na realizację drugiego etapu przetargu na budowę odcinka drogi ekspresowej S14, będącej zachodnią obwodnicą miasta.

Blisko 30-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S14, która według planów ma połączyć autostradę A2 z drogą ekspresową S8, jest ostatnim brakującym elementem tzw. ringu autostrad i dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi. Od północy tworzy go autostrada A2, od południa S8, a od wschodu otwarta w lipcu br. autostrada A1.

"Staliśmy przed bardzo ważnym dylematem, ponieważ jest dwukrotnie więcej priorytetów budowy dróg w Polsce niż przeznaczonych na nie środków finansowych. Stąd nasze decyzje są bardzo trudne i nie było łatwo zagwarantować Łodzi tej bardzo potrzebnej dla miasta, regionu i całej Polski trasy. To jednak droga w centralnym miejscu kraju, która spowoduje, że Łódź jest pierwszym tak dużym miastem w Polsce, które będzie miało pełną obwodnicę" – poinformował wicepremier podczas poniedziałkowego briefingu prasowego w pobliżu istniejącego już węzła S14 Pabianice Północ.

Szacunkowy koszt inwestycji to 1,79 mld zł.

Podczas spotkania z dziennikarzami zgodę na rozpoczęcie drugiego etapu przetargu na realizację kolejnego odcinka S14 podpisał wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Zapowiedział, że "jeśli wszystko pójdzie zgodnie z przygotowanym planem realizacji, trasa będzie gotowa w 2020 roku".

Reklama

"Decyzja nie była łatwa, ponieważ limit funduszy na inwestycje drogowe wynosił 107 mld zł, a potrzebujemy blisko 200 mld zł. Wielokrotnie rozmawialiśmy z premierem Piotrem Glińskim oraz parlamentarzystami i w końcu znaleźliśmy rozwiązanie, by zbudować S14. Dzięki tej drodze Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z w pełni ukończonym systemem obwodnic" - powiedział Szmit, cytowany w komunikacie.

Podpisanie umowy z wykonawcami planowane jest w połowie 2017 r., dzięki czemu oddanie obydwu odcinków do użytku będzie możliwe w 2020 r., podano również.

GDDKiA ogłosiła wcześniej przetarg ograniczony na budowę drogi ekspresowej S14 dla następujących odcinków:
- odcinek I – od węzła Łódź – Lublinek do węzła Łódź – Teofilów (z węzłem) o długości 12,06 km.
- odcinek II – od węzła Łódź – Teofilów do drogi krajowej nr 91 w Słowiku (wraz z włączeniem do autostradowego węzła Emilia) o długości 16,34 km, przypomniano.

Wojewoda Łódzki wydał już ostateczne decyzje zezwalające na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obydwu odcinków. Droga domknie obwodnicę Łodzi złożoną z odcinków autostrad A1 i A2 oraz drogi S8 i właśnie odcinka S14. Realizowany odcinek znacząco wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców Łodzi, Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego, podsumowano w informacji.

>>> Czytaj też: Inwestycja o strategicznym znaczeniu dla Polski. Szydło: Rozpoczynamy realizację Via Carpatia

PAP/ISB