„Czarny piątek” (Black Friday) i „cyfrowy poniedziałek” (Cyber Monday) wyznaczają początek i koniec długiego weekendu wyjątkowych rabatów i zniżek w sklepach. W tym roku te dni wypadają, odpowiednio, 25 oraz 28 listopada. W Polsce weekend nadzwyczajnych okazji jest relatywnie nowy, ale bierze w nim udział coraz więcej sklepów i marek. Zwłaszcza dla e-commerce „czarny piątek” jest jak strzał startowy do sezonu świątecznego.

Według prognoz, przez cztery dni Polacy wydadzą w e-sklepach w sumie blisko 468 mln zł (467,71 mln zł), tj. 108 mln euro. To oznacza, że w tym roku Black Friday i Cyber Monday przyniosą wzrost obrotów w polskim handlu online o 34% (w porównaniu do ubiegłego roku). Tak wynika z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez RetailMeNot – największe na świecie centrum zakupów online, udostępniające kupony rabatowe i zniżki do sklepów internetowych.

Jakie będą obroty e-sklepów w poszczególne dni weekendu? Największe w „czarny piątek” – prawie 200 mln zł (199, 21 mln zł). W sobotę i niedzielę wyniosą one ponad 138 mln zł (138,58 mln zł) – to aż o 60% więcej niż przed rokiem. Z kolei w „cyfrowy poniedziałek” handel online odnotuje obroty na poziomie blisko 130 mln zł (129,92 mln zł).

Obroty e-commerce w Polsce rosną najszybciej w Europy

Weekend rozpoczynający się od „czarnego piątku“ w całej Europie nabiera coraz większego znaczenia jako instrument marketingu i motor napędzający obroty handlu online w okresie przedświątecznym. Pokazują to liczby. Po Polsce, odnotowującej najwyższy wzrost obrotów wśród krajów europejskich (34%), znalazły się Wielka Brytania (20,7%), Niemcy (18,3%), Holandia (17,3%) oraz Francja (16,3%).

Reklama

Potencjał tego weekendu dla polskiego e-commerce pokazuje również porównanie z obrotami e-handlu w innych krajach. Punktem odniesienia dla naszego rynku mogą być na przykład Włochy (obroty wyniosą tam 185 mln euro), Hiszpania (152 mln euro) czy Holandia (115 mln euro). Największe obroty zanotuje handel online w USA (7,6 mld euro), Wielkiej Brytanii (3,2 mld) oraz w Niemczech (1,1 mld euro).

Polacy coraz częściej korzystają z „czarnego piątku“ i „cyfrowego poniedziałku“

Z przeprowadzonych na zlecenie RetailMeNot badań wynika, że o Black Friday oraz Cyber Monday słyszało już 72,5% Polaków*, 17,8% korzystało z ofert przygotowanych specjalnie na weekend zniżek i rabatów. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku okazyjne zakupy online, pozwalające na duże oszczędności, będą się cieszyły jeszcze większą popularnością. Spośród osób, które o „czarnym piątku” i „cyfrowym poniedziałku” słyszały, 64,3% zamierza z nich skorzystać, 29,1% ma to w planach z całą pewnością. Natomiast w grupie tych, którzy o weekendzie okazji dowiedzieli się dopiero w trakcie badania, 39,6% wyobraża sobie skorzystać z ofert w tym roku, 14,9% zadeklarowało, że zrobi to z całą pewnością.