Jack Ma, współzałożyciel i szef chińskiego giganta e-handlu Alibaba Group, ogłosił w poniedziałek, że za rok ustąpi ze stanowiska. Kierownictwo w firmie przejmie jej obecny dyrektor generalny Daniel Zhang.

"Nauczyciele zawsze chcą, by ich studenci osiągnęli więcej od nich, więc odpowiedzialną rzeczą jest pozwolenie, by młodsi, bardziej utalentowani ludzie przejęli kierownicze role" - napisał Ma, były nauczyciel angielskiego, w liście do akcjonariuszy, pracowników i klientów, w którym poinformował, że przekazanie władzy w firmie nastąpi dokładnie 10 września 2019 roku. List opublikował w dniu swoich 54. urodzin. Pogłoski o tym, że Ma zamierza zrezygnować ze stanowiska w trakcie minionego weekendu pojawiły się w mediach.

Koncern Alibaba powstał w Hangzhou we wschodnich Chinach w 1999 roku - w czasach, gdy niewielu Chińczyków korzystało z internetu - łącząc chińskich sprzedawców z zagranicznymi klientami. Z czasem firma stała się największym na świecie przedsiębiorstwem handlu internetowego pod względem wartości sprzedanych towarów i rozszerzyła swoją działalność na inne obszary, m.in. usługi finansowe. Wartość towarów sprzedanych przez Alibaba Group wyniosła w zeszłym roku 768 miliardów dolarów, a zysk firmy - 9,8 miliardów dolarów. Zatrudnionych w niej jest około 66 tysięcy pracowników, a wartość giełdowa to około 420 miliardów dolarów.

Jack Ma jest jednym z najbardziej znanych i najbogatszych chińskich przedsiębiorców. Jego majątek szacowany jest na 37 miliardów dolarów, co dało mu trzecie miejsce na zeszłorocznej liście najbogatszych osób w Chinach, sporządzanej przez magazyn "Forbes".

Ma zapowiedział, że zamierza poświęcić się filantropii i nauczaniu, ale nie sprecyzował, co konkretnie będzie robił. "Świat jest wielki, a ja nadal jestem młody, więc chcę spróbować nowych rzeczy" - napisał Ma. Pozostanie on przewodniczącym rady nadzorczej Alibaba Group do walnego zgromadzenia akcjonariuszy w 2020 roku.

Reklama

Jack Ma już w 2015 roku przekazał Danielowi Zhangowi rolę dyrektora generalnego. 46-letni Zhang jest najbardziej znany z wymyślenia i rozpropagowania listopadowej promocji z okazji Dnia Singla, która stała się największym wydarzeniem światowym e-handlu pod względem obrotów.

>>> Czytaj też: Jak działają piramidy finansowe i dlaczego wciąż się na nie nabieramy? [WYWIAD]