W ub. roku Grupa Kapitałowa Lotos miała 33,2 proc. udziału w krajowym rynku paliw ogółem, czyli o 0,6 punktu procentowego więcej niż w poprzednim roku. Na koniec 2020 r. w sieci stacji paliw Lotos funkcjonowało 513 obiektów, o siedem więcej niż w 2019 r.

"W 2020 roku rafineria Lotosu niemal w pełni (96,8 proc.) wykorzystała swoje nominalne moce wytwórcze, przerabiając 10,2 mln ton ropy, podczas gdy większość zakładów w Europie było zmuszonych ograniczać działalność w związku z pandemią. W ubiegłym roku spółka wyprodukowała 11 mln ton produktów" - podano.

Główny udział w strukturze produkcji GL w 2020 r. miał olej napędowy (52 proc.) – wyprodukowano go 5,8 mln ton, czyli o 5,5 proc. więcej niż w poprzednim roku.

W 2020 r. największe problemy miała branża lotnicza, co przełożyło się na duża presję cenową dla głównego produktu gdańskiej rafinerii, jakim był olej napędowy. "Spółka ograniczyła produkcję paliwa lotniczego i jednocześnie maksymalizowała produkcję asfaltów, które charakteryzowały się relatywnie wysokimi cenami rynkowymi" - poinformowano.

Reklama

"Pomimo pandemii, która skutkowała najtrudniejszymi od wielu lat warunkami prowadzenia działalności, gdański koncern zamknął ub. rok z mocnymi (+35 proc.) przepływami pieniężnymi z działalności operacyjnej oraz niższymi (-22 proc.) kosztami operacyjnymi" - zaznaczono.

Zysk operacyjny w GL w 2020 r. powiększony o amortyzację i oczyszczony ze zdarzeń jednorazowych (tzw. oczyszczona EBITDA wg LIFO) wyniósł 1 mld 356 mln zł, co oznacza spadek w porównaniu do 2019 roku o 52,6 proc. "Spadek ten jest uzasadniony historycznie najdłużej trwającym pogorszeniem sytuacji na rynku surowców i produktów naftowych, dużą zmiennością notowań, recesją gospodarczą oraz zaburzeniem równowagi w relacji podaży i popytu w warunkach pandemii COVID-19" - wyjaśniono.

"Stabilną sytuację finansową potwierdza wskaźnik dług netto/EBITDA LIFO, który na koniec 2020 r. znajdował się na poziomie 1,42x, tj. poniżej celu strategicznego. Odnotowano też wysokie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej, tj. 2,87 mld zł w 2020 r. wobec 2,13 mld zł w 2019 r (+34,7 proc.)" - poinformowano.

Podkreślono, że Grupa Lotos jako jedna z pięciu spółek indeksu WIG20 na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w "trudnym covidowym roku" wypłaciła akcjonariuszom dywidendę w kwocie około 185 mln zł, tj. 1 zł na jedną akcję, "po raz czwarty z rzędu i zgodnie z deklaracją zapisaną w strategii spółki".

W 2020 roku wydatki inwestycyjne w Grupie Lotos wyniosły ok. 0,8 mld zł.

Uruchomiono instalację Węzła Odzysku Wodoru (tzw. WOW), która zgodnie z założeniami projektowymi umożliwi produkcję dodatkowej puli: 70 tys. ton LPG, 43 tys. ton benzyny surowej, 39 tys. ton benzyny lekkiej i prawie 9 tys. ton wodoru rocznie.

W ub. roku finalizowano również prace nad projektem budowy czwartego nalewaka kolejowego, celem zwiększenia efektywności i opłacalności procesów produkcyjnych, a także ograniczenia uciążliwości dla środowiska i usprawnienia logistyki. Nalewak o wydajności 2,2 mln ton paliw rocznie, zapewni GL możliwość dostarczenia większej ilości oleju napędowego i benzyny na krajowy rynek.(PAP)

autor: Robert Pietrzak

rop/