Twórcą rankingu jest Reputation Institute. Powstał on na podstawie ponad 61 tys. wywiadów przeprowadzonych w pierwszym kwartale 2015 roku. Odpowiada na kilka pytań: które firmy są najlepiej oceniane przez konsumentów, od jakich czynników zależy zaufanie konsumentów i jak firmy z całego świata odpowiadają na społeczne oczekiwania? W zestawieniu znalazły się przedsiębiorstwa z 17 branż.

Firmy zestawione w rankingu były oceniane w 7 wymiarach: produkty/usługi (jakość i niezawodność), innowacje (produktów), środowisko pracy (sposób traktowania pracowników), zarządzanie (etyka, otwartość i transparentność), obywatelskość (wspieranie szczytnych celów i dbałość o środowisko), przywództwo (wyraziste i efektywne zarządzanie) oraz wyniki finansowe (korzystny bilans). Liderami w poszczególnych kategoriach okazały się kolejno: Rolex, Apple (zwycięzca w aż 3 kategoriach), Google, BMW Group, Google oraz dwukrotnie Apple.

Firmą cieszącą się największym zaufaniem klientów jest MBW Group. Tuż za nią w zestawieniu znalazły się: Google, Daimler, Rolex, Lego Group, The Walt Disney Company, Canon, Apple, Sony oraz Intel.

W porównaniu do rankingów z dwóch poprzednich lat najbardziej stracił The Walt Disney Company (w 2014 roku lider, rok wcześniej znalazł się tylko za BMW). Poza BMW stałe miejsce w czołówce zestawienia zajmują Google oraz Rolex. Mocno krytykowany w ostatnich miesiącach za niewłaściwe traktowanie pracowników Amazon uplasował się na 24. pozycji.

Reklama

Grupa BMW zawdzięcza zwycięstwo głównie bardzo dobrej opinii w Europie, szczególnie zaś w Rosji, Niemczech, Włoszech oraz Wielkiej Brytanii. Najgorsze notowania ma w Japonii.

- BMW dostarczyło klientom w 2014 roku ponad 2 mln pojazdów, co przełożyło się na czwarty rekordowy rok z rzędu. Firma jest pionierem w branży pod względem wykorzystania do produkcji włókien węglowych – mówi Härald Kruger z zarządy BMW AG.

Jak rozkłada się zaufanie konsumentów w poszczególnych częściach świata? Liderem w Ameryce Płn. jest Lego Group oraz Amazon, w Ameryce Łacińskiej Google i Apple, w regionie Azji i Pacyfiku Daimler i Apple, natomiast w Europie BMW Group oraz Lego Group.

Przepis na sukces

Badanie przeprowadzone przez Reputation Institute pokazuje, co składa się w oczach konsumentów na renomę marki. Okazuje się, że znaczenie wszystkich 7 aspektów prowadzenia działalności jest podobne (rozrzut wyników jest niewielki: najważniejsza kategoria otrzymała 18,3 proc. wskazań, z kolei najmniej istotna 12,9 proc.).

Na korzystne postrzeganie marki w największym stopniu wpływa jakość produktów oraz niezawodność marki. Istotność reszty kategorii znajduje się na bardzo zbliżonym poziomie. Aby osiągnąć biznesowy sukces należy więc postawić na zrównoważony rozwój w każdym z aspektów, nie ma bowiem dziedziny, na którą klienci zwracaliby relatywnie mniejszą uwagę.

Firmy, które znalazły się wśród najbardziej zaufanych i rekomendowanych dysponują też w oczach konsumentów markami o największej sile. Jeśli chodzi o rozpoznawalność znaku handlowego najlepsze jest Google, a tuż za nim uplasowały się Rolex, BMW Group, The Walt Disney Company oraz Apple. Za najbardziej „prostą i przyjazną” oraz najbardziej zaawansowaną technicznie i „ambitną”markę uchodzi wśród klientów Google, najbardziej „trendy i ekscytujący” jest Apple, natomiast opinię w największym stopniu „aroganckiej” ma firma z branży handlu detalicznego Ahold (tuż za jej plecami jest postrzegany jako „snobistyczny” Rolex).

W ciągu ostatnich 5 lat najbardziej poprawiło się postrzeganie Samsunga (o 1,7 proc.), Diageo (o 1,57 proc.) oraz Toyoty (o 0,39 proc.). Po stronie największych strat w tym zakresie znalazły się Du Pont oraz The Coca-Cola Company (minus 4,97 proc.) oraz Xerox (minus 4,81 proc.).