"Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko dotyczący polskiej części projektu przedłożono w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie. Natomiast w Szwecji i Danii dokumenty, będące częścią wniosków o wydanie pozwoleń na budowę, zostały złożone odpowiednio w szwedzkim Ministerstwie Przedsiębiorczości i Innowacji oraz w Duńskiej Agencji Energii" - czytamy w komunikacie.

Raporty zawierają wyniki kompleksowej kampanii badań środowiska przeprowadzonej wzdłuż wszystkich rozważanych wariantów trasy gazociągu podmorskiego. Analizy pozwoliły na opracowanie ocen oddziaływania obejmujących wpływ projektu na kluczowe elementy środowiska, w tym m.in.: na środowisko naturalne, lokalne społeczności, czy też turystykę. Badania przeprowadzono w odniesieniu do okresu budowy oraz użytkowania gazociągu, podano także.

"Dbałość o środowisko to podstawa naszych działań. W wielu miejscach zmodyfikowaliśmy założenia projektowe. Jedna z kluczowych zmian to np. zastosowanie bezwykopowej metody przejścia gazociągu podmorskiego w lądowy, tak by za pomocą tzw. mikrotunelu rurociąg na wybrzeżu w Polsce budowany był pod plażą i pasem wydm. Dzięki temu wpływ na linię brzegową, mieszkańców czy turystykę będzie ograniczony tak bardzo, jak to możliwe" - powiedział prezes Gaz-Systemu Tomasz Stępień, cytowany w komunikacie.

>>> Czytaj też: Czy „zielony” diesel pomoże na problemy z OZE w transporcie?

Reklama

Dzięki szczegółowym badaniom środowiskowym, geofizycznym i geotechnicznym opracowano także transgraniczną ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

"Zaawansowane są też prace w ramach realizowanej przez Gaz-System części projektu Baltic Pipe na terenie Polski. Lądowa część inwestycji uzyskała już pierwszą decyzję środowiskową. Dla gazociągu Goleniów-Lwówek wydał ją Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim" - czytamy dalej.

Zgodnie z planem toczą się też postępowania przetargowe zmierzające do wyboru firm gotowych realizować zamówienia na rzecz gazociągu podmorskiego. Trwają również szczegółowe prace projektowe i analityczne, dzięki którym budowa części podmorskiej będzie mogła ruszyć w 2020 r. i zakończyć się w 2022 r., zapewniła spółka.

Baltic Pipe to strategiczny projekt infrastrukturalny, którego celem jest stworzenie nowego korytarza dostaw gazu na rynku europejskim, łączącego system przesyłowy Norwegii z systemem duńskim i polskim. Planowana jest budowa gazociągu podziemnego o długości 220 km w Danii i połączenia podmorskiego do Polski. Promotorami projektu są firmy Gaz-System S.A. z Polski oraz Energinet z Danii.

Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System jest spółką strategiczną dla polskiej gospodarki, odpowiedzialną za przesył gazu ziemnego oraz zarządzanie najważniejszymi gazociągami w Polsce.

>>> Czytaj też: Milion euro nagrody za pomysł, jak zastąpić węgiel w helsińskich ciepłowniach