Nie ma jednej wyraźniej przyczyny małego zainteresowania udziałem firm w zamówieniach publicznych - wynika z raportu Urzędu Zamówień Publicznych, jaki powstał na podstawie badań wśród przedsiębiorców.

Według Urzędu, mała liczba ofert składanych w postępowaniach oznacza dla zamawiających mniejszą szansę na uzyskanie maksymalnej efektywności realizowanego zamówienia, dlatego UZP postanowił zapytać wykonawców, co ich zdaniem stanowi przeszkodę w bardziej aktywnym uczestnictwie w postępowaniach. "Raport z badania dotyczącego niskiej konkurencyjności w zamówieniach publicznych" zawiera wyniki z 965 ankiet wypełnionych przez przedsiębiorców.

Wnioski z Raportu nie są jednak jednoznaczne. Urząd poprosił ankietowanych o wskazanie przyczyn braku zainteresowania przetargami, wskazując przy tym następujące możliwości: "cena oferty jest kryterium faktycznie decydującym o wyborze oferty najkorzystniejszej", "opis przedmiotu zamówienia preferujący określony produkt lub firmę", "realizacja dużej liczby zamówień poza rynkiem zamówień publicznych", "za krótki czas na przygotowanie oferty", "niekorzystne postanowienia w umowie o zamówienie publiczne", "zbyt wysokie kary umowne", "za wysokie wymagania wobec wykonawcy", "obszerna dokumentacja", "niejasny opis przedmiotu zamówienia", "długotrwałość procesu udzielenia zamówienia i brak pewności uzyskania zamówienia".

"Wyniki ankiet wskazują, że wszystkie wymienione w pytaniu ankietowym przyczyny braku zainteresowania udziałem w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego lub jego niskiego poziomu były wybierane przez respondentów. Nie wyróżniono jednak żadnej wiodącej. Najbardziej +popularne+ oscylowały w granicach 7 proc. ogółu odpowiedzi, natomiast te najrzadziej wskazywane – w granicach 1 proc. ogółu odpowiedzi" - napisano w raporcie. Jako najczęściej wskazywaną przyczynę braku lub niskiego zainteresowania przedsiębiorców udziałem w postępowaniach zaznaczano: „cena oferty jest kryterium faktycznie decydującym o wyborze oferty najkorzystniejszej” – 340 razy (7,45 proc. ogółu odpowiedzi).

W ramach prowadzonego badania respondenci poproszeni zostali także o wskazanie oczekiwań, które zmieniłyby niekorzystną tendencję niskiego zainteresowania rynkiem zamówień publicznych. Przedsiębiorcy najczęściej informowali, że pomogłoby im "uproszczenie procedury i zmniejszenie formalizmu w postępowaniu". Poza tym, postulowali też "zwiększenie swobody zamawiającego w zakresie negocjowania warunków kontraktowych, wprowadzenie "prostych i czytelnych przepisów", a także "gwarancji waloryzacji ceny/kosztów" oraz "większą elastyczność zmiany umów".

Reklama

>>> Czytaj też: Co się zmieni dla małych firm? Rzecznik zapowiada walkę o odejście od ryczałtowego ZUSu