Warszawa, 18.03.2019 (ISBnews) - Grupa Eurocash odnotowała 111,65 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej w 2018 r. wobec 29,56 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Znormalizowany zysk netto wyniósł 66,9 mln zł w 2018 r. wobec 84,84 mln zł zysku netto rok wcześniej. Zysk netto znormalizowany o podatek dochodowy z tytułu sprzedaży PayUp wyniósł 78,62 mln zł. Spółka podała, że na znormalizowany zysk netto w 2018 r. wpływ miała wyższa amortyzacja generowana przez segment detaliczny oraz zwiększone koszty finansowe netto w związku m.in. ze zwiększeniem dźwigni finansowej na przejęcie sieci Mila.
"Patrząc na wyniki Eurocash jestem spokojny. Widzę jak nasza firma się rozwija w wielu różnych obszarach. Widzę dywersyfikację, chociażby na poziomie biznesowym, gdzie nasze spółki są aktualnie na różnych etapach rozwoju. [...] Ta różnorodność sprawia, że jesteśmy lepiej przygotowani na przyszłość. Działalność hurtowa w zeszłym roku zwiększyła swoją skalę o blisko 1 miliard złotych. Co więcej, byliśmy w stanie znacząco poprawić jej efektywność, co przełożyło się na wzrost rentowności. I to pomimo dość wysokiej presji kosztowej" - napisał prezes spółki Luis Amaral w liście do akcjonariuszy.

We wcześniejszym raporcie kwartalnym spółka podała, że jej skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 109,64 mln zł wobec 33,31 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 22 832,89 mln zł w porównaniu z 20 849,46 mln zł rok wcześniej.
Zysk operacyjny wyniósł 214,38 mln zł wobec 62,99 mln zł zysku rok wcześniej.
"Podejmujemy ryzyko, rozwijamy się i inwestujemy, patrzymy długoterminowo na rynek, wciąż niedoceniony przez wielu. Zmieniamy jego oblicze. Najważniejsze jednak, że jesteśmy w stanie to robić zachowując stabilną pozycję finansową naszej Grupy. W trakcie roku nabyliśmy spółkę Mila, wypłaciliśmy dywidendę i dalej inwestowaliśmy w logistykę, systemy informatyczne czy też renowację naszych placówek. Pomimo tych wydatków i inwestycji zakończyliśmy rok z zadłużeniem na poziomie podobnym do roku ubiegłego" - dodał prezes w liście.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2283,29 mln zł w 2018 r. wobec 2084,95 mln zł rok wcześniej.
Wzrost sprzedaży związany był głównie ze zwiększoną sprzedażą segmentu hurtowego (+957 mln zł w 2018 r. narastająco r/r) oraz konsolidacją przychodów ze sprzedaży przejętej sieci detalicznej Mila (+835 mln zł w 2018 r. r/r). EBITDA znormalizowana Grupy w 2018 r. wyniosła 373,86 mln zł w porównaniu z 360,71 mln zł w roku poprzednim (wzrost o 3,64%). Wzrost EBITDA związany był przede wszystkim z poprawą wyników finansowych segmentu hurtowego, co zostało częściowo skompensowane wynikami finansowymi segmentu detalicznego będącego w trakcie procesu reorganizacji oraz integracji, czytamy w raporcie.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2018 r. wyniósł 149,62 mln zł wobec 71,71 mln zł straty rok wcześniej.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.
(ISBnews)