Inwestycja Northvolt w Gdańsku ma kosztować blisko 200 mln dol., czyli prawie 750 mln zł

Nakłady inwestycyjne na zakład produkcyjny Northvolt, który powstanie w Gdańsku wyniosą blisko 200 mln dol., czyli prawie 750 mln zł - poinformowała w piątek Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

"W Gdańsku powstanie najnowocześniejszy i wysoce zautomatyzowany zakład produkcyjny oraz inżynierskie centrum badawczo-rozwojowe w zakresie modułów bateryjnych i systemów magazynowania energii. Nakłady inwestycyjne wyniosą blisko 200 mln dolarów tj. prawie 750 mln zł. W ramach nowego projektu powstanie nawet 500 nowych miejsc pracy" - poinformował w piątek PAIH.

Jak wyjaśniono, zakład, jaki powstanie na Wybrzeżu, jest częścią ogólnoeuropejskiego projektu łańcucha wartości, w ramach którego ogniwa produkowane w północnej Szwecji będą wysyłane do Gdańska, w celu dalszego montażu kompletnych systemów magazynów energii i dostarczane do klientów.

Reklama

Dodano, że powstanie wysoce zautomatyzowany i zakład produkcyjny oraz inżynierskie centrum badawczo-rozwojowe modułów bateryjnych, systemów magazynowania energii oraz procesów i technologii produkcyjnych. Wytwarzane produkty będą kompleksowym rozwiązaniem do magazynowania energii oraz zastosowań przemysłowych, m.in. w specjalistycznych pojazdach i maszynach górniczych - podano.

"Produkcja ruszy w 2022 roku. Wraz z deklaracją inwestycji, Northvolt Poland otrzymał pozytywną decyzję Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (PSSE) w zakresie wsparcia inwestycji oraz grant rządowy" - poinformowano.

Morawiecki: To ważny punkt na industrialnej mapie Polski

Inwestycja firmy Northvolt w Gdański będzie ważnym punktem na mapie industrialnej Polski - oświadczył w piątek premier Mateusz Morawiecki, przy okazji ogłoszenia budowy fabryki przez szwedzkiego producenta baterii.

Jak mówił Morawiecki, „w wielu dziedzinach związanych z motoryzacją odnosimy szereg sukcesów”, a - według niego - te sukcesy przekładają się na tworzenie coraz lepiej płatnych miejsc w pracy. Podkreślił, że inwestycja szwedzkiego koncernu stworzy ok. 500 miejsc pracy.

„Poprzez tego typu inwestycje najlepiej kształtuje się środowisko przemysłu 4.0” - dodał Morawiecki, zauważając też, że produkcja baterii to element „zielonej rewolucji”.

Szef rządu dodał, że „staramy się z Polski uczynić hub przemysłowy”. Jego zdaniem, z powodzeniem udaje się realizować system edukacji i kształcenia technicznego, potrzebny do funkcjonowania takiego hubu.

Kurtyka: Procentuje postawienie na elektromobilność

Decyzja szwedzkiego Northvolta o budowie fabryki modułów bateryjnych w Gdańsku to dowód, że postawienie 5 lat temu na elektromobilność procentuje - ocenił minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.

Jak mówił, przed pięciu laty były liczne pytania, czy Polskę w ogóle stać na wyzwania w obszarze, który nie był wtedy jeszcze ani dominujący, ani zaawansowany technologicznie.

„Dobrze odczytaliśmy trendy światowe” - podkreślił. Teraz Polska staje się największym w UE producentem baterii litowo-jonowych, do Niemiec sprzedaje ich więcej niż Chiny i Korea Płd. razem wzięte - dodał minister.

Baterie określił mianem „ropy XXI wieku”, gwarantujące w przyszłości bezpieczeństwo energetyczne kraju. Ale - jak zauważył - ich produkcja to dopiero początek polskich aspiracji. Te aspiracje to budowa kompletnego łańcucha dostaw dla elektromobilności oraz centrów badawczo-rozwojowych - wyjaśnił Kurtyka.

Szef PAIiH: Projekt Northvolt to nie ostatnia inwestycja w Polsce w branży elektromobilności

Projekt Northvolt w Gdańsku to na pewno nie ostatnia tego typu inwestycja w Polsce, mamy w swoim portfelu 22 duże projekty z zakresu elektromobilności – powiedział w piątek członek zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Grzegorz Słomkowski.

„Cieszy nas, że Northvolt jest pierwszym tak dużym i znaczącym projektem zagranicznym. Dziś chwalimy się, że Northvolt zdecydował się zintensyfikować swoje działania właśnie w Polsce, w Gdańsku, ogłaszając kolejny projekt w zakresie systemów zasilania bateryjnego. To innowacyjna firma bardzo wysokich technologii” - mówił na konferencji prasowej szef PAIiH.

"Mamy w swoim portfelu 22 duże projekty z zakresu elektromobilności" - zaznaczył.

Słomkowski mówił, że Northvolt to innowacyjna firma wysokich technologii, a jej zaangażowanie na naszym rynku to dla Polski "kolejny krok umacniania pozycji w łańcuchach dostaw przemysłu bateryjnego, wzmocnienie konkurencyjności technologicznej, tworzenie globalnych baz produkcyjnych".

Podkreślił, że inwestycja Northvolt to dla Polski kolejny krok m.in. w zakresie „umacniania (...) pozycji łańcucha dostaw przemysłu bateryjnego” i „wzmocnienia konkurencyjności technologicznej”.

„Od 2018 r. PAIiH zamknęła już 22 projekty z branży elektromobilności o łącznej wartości ponad 3,5 miliarda euro. Projekty te zapewnią ponad 9,5 tysiąca miejsc pracy. Nasza agencja aktualnie obsługuje projekty elektromobilne o potencjalnej wartości ponad 5 miliardów euro” – podał Słomkowski.

Jak podkreślił obecny na piątkowej wideokonferencji poświęconej projektowi wiceminister rozwoju, pracy i technologii, pełnomocnik ds. inwestycji zagranicznych Grzegorz Piechowiak, "Northvolt to bardzo ważny gracz na rynku baterii litowo-jonowych".

Zaznaczył, że Polska jest "jedną wielką strefą ekonomiczną" . "Jesteśmy przygotowani do tego, żeby przyjmować innych inwestorów zagranicznych". Piechowiak zaprosił inne firmy szwedzkie, firmy innych państw, by inwestowały w Polsce. "Jesteśmy przygotowani, mamy stabilną gospodarkę w dobie pandemii, dlatego też z chęcią będziemy ze wszystkimi rozmawiać" - stwierdził.

PAIH: Polska liderem w eksporcie baterii litowo-jonowych w UE

Polska stała się liderem w eksporcie baterii litowo-jonowych w Unii Europejskiej oraz ośrodkiem produkcji baterii elektrycznych - wskazuje Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Mimo pandemii w połowie 2020 r. polski eksport baterii wyniósł ok. 2,9 mld euro.

PAIH poinformowała PAP, że pod względem liczby przedsiębiorstw w branży akumulatorów, Polska jest w UE na 3. pozycji (61 podmiotów) po Niemczech (76) i Włoszech (67).

"Mimo pandemii COVID-19, przychody tej branży po sześciu miesiącach 2020 r. są wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego" - podkreślili eksperci.

Według danych przytoczonych przez PAIH Polska stała się liderem w eksporcie baterii litowo-jonowych w UE oraz hubem produkcji baterii elektrycznych. W połowie 2020 r. polski eksport baterii wyniósł ok. 2,9 mld euro. "Dane te są zdaniem NBP główną przyczyną wzrostu polskiego eksportu i tym samym utrzymania nadwyżki obrotów bieżących" - wskazała Agencja. Dodała, że utrzymanie tego trendu czyni Polskę eksporterem kapitału - nawet mimo dodatniego salda bezpośrednich inwestycji zagranicznych.

Eksperci PAIH podali, że wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych to efekt inwestycji LG Energy Solution, które ulokowało i nadal rozbudowuje zakład w Kobierzycach. "Już dziś polski zakład stał się największą fabryką baterii litowo-jonowych na świecie o łącznej mocy produkcyjnej ponad 100 GWh" - podkreślono.

Jak wskazuje Agencja, w wyniku inwestycji LG Energy Solution w ostatnich latach w Polsce ulokował się również szereg poddostawców, tworząc tysiące nowych miejsc pracy. Są to m.in. firmy: SK Hi-tech Battery Materials Poland, KET Poland, Foosung, Enchem, LG Electronics.

Agencja zawróciła uwagę, że dla utrzymania "silnej pozycji Polski w branży elektromobilności konieczne jest dalsze prowadzenie działań zmierzających do pozyskania odpowiednich inwestycji i rozwoju wszystkich elementów łańcucha dostaw w tej branży". Upowszechnianie się pojazdów elektrycznych i hybrydowych w najbliższych latach ma zwiększyć inwestycje w technologie motoryzacyjne. "Ogniwa litowo-jonowe są obecnie najlepszym rozwiązaniem do zapewniania energii samochodom elektrycznym o średnim i dużym zasięgu" - oceniono.

Duże zainteresowanie ogniwami litowo-jonowymi, jak tłumaczą eksperci wiąże się z tym, że mają one znacznie lepsze parametry niż dotychczasowe akumulatory na rynku. Wskazali m.in. na trzykrotnie większą gęstość energii, gęstość mocy w stosunku do toksycznych ogniw niklowo-kadmowych czy niklowo-wodorkowych.

PAIH przypomniała, że Polska należy do tzw. europejskiej inicjatywy bateryjnej European Battery Alliance, w ramach której wspiera polskie firmy w rozwoju technologii recyklingu baterii firm Eneris i Elemental.

Dodała, że w Polsce działa też kilku producentów systemów bateryjnych, wykorzystujących w produkcji ogniwa litowo-jonowe, w tym spółek o kapitale rodzimym (np. Impact Clean Power Technology, WB Electronics, BMZ Poland), "które zmagają się z problemem dostępu do ogniw w związku z ogromnym zapotrzebowaniem kreowanym przez producentów pojazdów osobowych".

Według ubiegłorocznych szacunków ówczesnego resortu rozwoju (obecnie MRPiT) wartość europejskiego rynku produkcji ogniw i baterii w 2025 r. wyniesie ok. 250 mld euro. Dlatego Komisja Europejska podjęła inicjatywę, której celem jest połączenie wysiłków krajów UE na rzecz budowy silnego europejskiego przemysłu produkcji ogniw i baterii. Jest ona objęta mechanizmem IPCEI (Important Projects of Common European Interest), co umożliwia zawieszenie w przypadku European Battery Alliance ograniczeń dotyczących pomocy publicznej. Chodzi o to, by w dobie transformacji gospodarki w stronę elektromobilności i odnawialnych źródeł energii, Europa nie była zależna od "kilku silnych dostawców baterii z Azji".

Liderami inicjatywy bateryjnej są Niemcy i Francja, do których dołączyły inne państwa UE, oprócz Polski, m.in. Włochy, Belgia, Austria. Inicjatywa bateryjna ma być jednym z narzędzi europejskiej polityki przemysłowej - budowania europejskich championów w ramach międzynarodowych konsorcjów naukowo-przemysłowych. (PAP)