We wtorek przedstawiciele zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe oraz firmy PORR podpisali w Katowicach umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót na liniach nr 132, 188, 147 oraz 180. Trzy pierwsze z nich składają się na połączenie Gliwic z Bytomiem, ostatnia to połączenie posterunku Dorota z Mysłowicami Brzezinką.

Podpisanie umowy to efekt przetargu pod nazwą „Prace na liniach kolejowych nr: 132, 147, 161, 180, 188, 654, 655, 657, 658 na odcinkach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka”. Był on prowadzony od kwietnia ub. roku z podziałem na dwa zadania dotyczące zaprojektowania i wykonania robót na dla odcinków: Gliwice – Bytom i Dorota – Mysłowice Brzezinka oraz Chorzów Stary – Mysłowice.

W przetargu na zadanie dotyczące odcinków Gliwice – Bytom oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka spłynęły trzy oferty. Przy budżecie 213,3 mln zł brutto i ofercie PORR na poziomie 315,6 mln zł brutto (cena stanowiła 75 proc. kryterium oceny) PLK zdecydowały się wybrać tego wykonawcę; pozostałe oferty oscylowały wokół 360 mln zł.

W przetargu na zaprojektowanie i wykonanie robót na liniach 161, 654, 655, 657, 658 (połączenie Chorzów Stary – Mysłowice) napłynęła jedna oferta – za 425,5 mln zł. Przy budżecie na poziomie 217,1 mln zł PLK unieważniły tę część przetargu. We wtorek członek zarządu PLK Arnold Bresch poinformował, że przygotowywany jest ponowny przetarg na tę inwestycję.

Reklama

Ogłaszając przetarg PLK akcentowały, że chodzi o ważne fragmenty północnej obwodnicy towarowej GOP. Trasy Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Siemianowice Śląskie – Dąbrówka Mała – Katowice Szopienice Północne oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka są szczególnie ważne dla przewozów towarowych.

Choć na odcinkach, które zostaną poddane rewitalizacji, prowadzony jest ruch towarowy, mogą one być również wykorzystywane jako linie objazdowe pociągów pasażerskich. W ramach prac w unieważnionej części przetargu zakładano m.in. przebudowę stacji Siemianowice Śląskie i Katowice Szopienice Północne.

W ramach zamówionych we wtorek prac w ciągu 47 miesięcy wymienionych zostanie 34 km torów i 34 km sieci trakcyjnej wraz z 32 rozjazdami; wyremontowanych będzie 35 obiektów inżynieryjnych i trzy nastawnie. Prace na odcinkach Bytom Bobrek – Zabrze Maciejów (przy granicy z Gliwicami) obejmą blisko 13 km linii kolejowych, pozostałe 15,5 km przypada na odcinek Dorota – Brzezinka.

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 132, 147, 161, 180, 188, 654, 655, 657, 658 na odcinku Gliwice – Bytom – Chorzów Stary – Mysłowice Brzezinka – Oświęcim oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka" będzie współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. (PAP)

autor: Mateusz Babak