KIR: Ponad 1,4 tys. urzędów w Polsce ma usługę płatności bezgotówkowych


Warszawa, 07.05.2018 (ISBnews) - Do program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej w pierwszym roku działalności przystąpiło 1 414 urzędów tj. ok. 50% wszystkich urzędów w Polsce, poinformowała Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR).
"Z danych KIR wynika, że w pierwszym roku do Programu przystąpiło 1 414 urzędów – to ok. 50% wszystkich urzędów w Polsce. Umowy na instalację terminali POS i/ lub usługę WebPOS Paybynet zawarto z 1 165 urzędami. W tym czasie Polacy dokonali w urzędach 448 tys. transakcji bezgotówkowych o wartości 60,3 mln zł. Do końca kwietnia br. policjanci z drogówki przyjęli od kierowców 72,2 tys. płatności na kwotę 9,3 mln zł" - czytamy w komunikacie.
W kwietniu minął rok od startu programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, realizowanego przez KIR we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii. Jednym z planowanych działań było wprowadzenie możliwości płacenia kartą i telefonem w urzędach jednostek samorządu terytorialnego, urzędach wojewódzkich i Policji.
"Malejący udział gotówki w obrocie pieniężnym to efekt modernizacji systemów płatniczych i cyfryzacji usług finansowych, co przekłada się na większą wygodę klientów i szybkość obsługi, zarówno w obszarze komercyjnym, jak i publicznym. Powodzenie tego procesu zależy w dużej mierze od ścisłej, międzysektorowej współpracy, czego przykładem jest realizowany od roku ogólnopolski Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, wspierany przez KIR" - powiedział wiceprezes KIR Dariusz Marcjasz, cytowany w komunikacie.
Według KIR, systematycznie przybywa także terminali płatniczych dzięki m.in. takim inicjatywom jak program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej. Według NBP, na koniec 2017 r. liczba terminali POS wynosiła w Polsce ponad 624 tys.
"Jednym z naszych priorytetów jest zagwarantowanie Polakom możliwości wyboru, jeśli chodzi o metody płatności, tak w sektorze prywatnym, jak i publicznym. Pozytywne efekty Programu, widoczne już po roku od jego startu pokazują, że kierunek przez nas obrany jest zgodny z oczekiwaniami znacznej części obywateli" – powiedział wiceminister przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński, cytowany w komunikacie.
KIR przypomina, że celem programu jest zapewnienie klientom urzędów dostępu do płatności bezgotówkowych, dzięki wyposażeniu jednostek administracji publicznej w terminale POS oraz usługę WebPOS Paybynet - do przyjmowania płatności realizowanych telefonem, z wykorzystaniem aplikacji mobilnych banków.
"Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS, ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą także klienci. Do programu mogą przystąpić jednostki administracji publicznej wszystkich szczebli: urzędy wojewódzkie, marszałkowskie, urzędy miast i gmin oraz starostwa powiatowe .W przypadku Policji drogowej, która także dysponuje bezpłatnymi terminalami POS, za opłacenie mandatu z wykorzystaniem terminala POS również nie jest pobierana żadna opłata" - czytamy także.
(ISBnews)