Największe marki świata nie dały się kryzysowi. Mimo niepewnych czasów w gospodarce globalne firmy wciąż zwiększają swoją wartość. Oto najnowsze zestawienie najbardziej wartościowych marek.

W okresie 2006–2012 łączna wartość marek wchodzących w skład rankingu BrandZ Top 100 wzrosła o 66 proc. do 2,4 bln dol. Aż siedem z pierwszej dziesiątki marek należy do sektora nowoczesnych technologii lub telekomunikacji.

Na czele tegorocznego zestawienia BrandZTM Top 100, podobnie jak w 2011 roku, znalazł się Apple. Wartość najcenniejszej marki na świecie wzrosła w ciągu roku o 19 proc. do 182,9 mld dol. – wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown.

„Firma Apple nadal tworzy innowacje i zachowuje swój status marki „luksusowej”, jednak w przyszłości coraz szybciej będzie za nią podążał Samsung, którego wartość przekracza już 14,1 mld USD, częściowo dzięki sukcesowi telefonów linii Galaxy. Samsung z powodzeniem wyprzedza Apple’a na licznych rynkach, pozycjonując się jako fajna i korzystna cenowo marka alternatywna wobec wszechobecnego iPhone’a” – twierdzi David Roth z WPP.

Drugie miejsce na podium zajmuje IBM, który zyskał na wartości 15 proc. i obecnie jest wart 115,9 ml dol. Dzięki dobrym wynikom koncernowi udało się zepchnąć Google na trzecią pozycję. Wartość giganta z Mountain View sięga teraz 107,8 mld dol.

Reklama

Marki McDonald’s (95 mld dol.) i Microsoft (76,6 mld dol.) obroniły swoje miejsca z zeszłego roku i w najnowszym rankingu figurują odpowiednio na czwartej i piątej pozycji. W pierwszej dziesiątce najcenniejszych marek znalazły się też Coca-Cola, Malboro, AT&T, Verizon oraz China Mobile.

Gwiazdą zestawienia okazał się Facebook. W okresie poprzedzającym swój debiut giełdowy ośmiolatek Facebook odnotował wzrost o 74 proc., dzięki czemu został marką najszybciej rosnącą na wartości w całym rankingu, przeskakując z miejsca 35. od razu na 19. i osiągając wartość 33,2 mld dol. – czytamy w raporcie.

„Marki są czymś w rodzaju polisy ubezpieczeniowej w biznesie” – zauważa Eileen Campbell, prezes Millward Brown. „Mimo długiego już okresu napięć gospodarczych, niestabilności politycznej i klęsk żywiołowych, co niekorzystnie oddziaływało na marki w wielu kategoriach, wartość wiodących światowych marek nieustannie rośnie, pozwalając firmom w wielu branżach nie tylko utrzymywać, ale i rozwijać działalność” - dodaje.

Ranking BrandZ Top 100 zlecany przez grupę WPP i realizowany przez Millward Brown Optimor, powstaje na podstawie wartości pieniężnej marek. Analiza opiera się na danych finansowych, danych rynkowych oraz konsumenckich wskaźnikach wartości marek.

ikona lupy />
Ranking najcenniejszych marek śwaita 2012 / Inne
ikona lupy />
Sklep Apple w Nowym Jorku / Bloomberg
ikona lupy />
IBM / Bloomberg
ikona lupy />
Google / Bloomberg