Według PwC, wartość IPO na europejskich giełdach wyniosła 22,1 mld euro, o 40 proc. - ok. 14,6 mld euro - mniej niż w 2018 r. Debiutów było 106 wobec 200 rok wcześniej. Za blisko 40 proc. wartości przeprowadzonych IPO odpowiadało 5 największych ofert.

Największą aktywność na europejskim rynku ofert pierwotnych w 2019 r. wykazała giełda w Londynie, gdzie doszło do 27 debiutów przy łącznej wartości 6,7 mld euro. Na drugim miejscu była giełda Nasdaq Stockholm, która - jak podkreśla PwC - pomimo słabnącej aktywności w Europe odnotowała wzrost wartości przeprowadzonych IPO z 2,7 mld euro w 2018 r. do 3,7 mld euro w 2019 r. Na trzecim miejscu w Europie pod względem wartości pozyskanego kapitału w ramach IPO uplasowała się Deutsche Boerse z 3,6 mld euro w ramach 4 ofert.

Najwięcej w ramach debiutu w 2019 r. pozyskała spółka Nexi SpA – debiutująca na włoskiej Borsa Italiana spółka odnotowała IPO o wartości 2,1 mld euro. Na kolejnych miejscach uplasowały się TeamViewer AG - oferta o wartości 2,0 mld euro na Deutsche Boerse, oraz Francaise Des Jeux SA-FDJ, która zadebiutowała na francuskim parkiecie Euronext Paris z ofertą na poziomie 1,8 mld euro.

„Rynek ofert pierwotnych jest bardzo podatny na utrzymujący się stan niepewności, co można było zaobserwować w minionym roku na kluczowych giełdach w Europie. Za niską aktywność w 2019 r. odpowiadał przede wszystkim negocjowany brexit, a także sytuacja na rynkach światowych, która była pod znaczącym wpływem relacji na linii USA – Chiny" - ocenił partner w PwC, lider zespołu ds. rynków kapitałowych Tomasz Konieczny. Jego zdaniem, o ile te dwa czynniki powinny odegrać dużo mniejszą rolę w 2020 r., to nastroje na rynku będą w dalszym ciągu wynikały w znacznym stopniu z sytuacji geopolitycznej, napędzanej ostatnio napięciami pomiędzy USA i Iranem.

Reklama

PwC przypomniało, że w 2019 r. na giełdzie w Warszawie odnotowano 16 IPO, wobec 20 rok wcześniej. Łączna wartość ofert wyniosła 65,9 mln zł, co oznacza spadek o ok. 80 proc. w porównaniu do 2018 r. A 2018 r. był jak dotąd najsłabszym rokiem pod względem łącznej wartości ofert od 2003 r. - zwróciło uwagę PwC. Jedynym debiutantem na rynku głównym warszawskiego parkietu był BoomBit. Spółka zadebiutowała w II kw. i pozyskała w ramach przeprowadzonej oferty 35,2 mln zł.

Jak podkreśla się w raporcie, na warszawskiej giełdzie najbardziej aktywne pozostają firmy z sektora technologicznego i mediów. Łączna wartość ich ofert stanowiła ponad 87 proc. wartości IPO na GPW w 2019 r. PwC zaznaczyło, że na szczególne uwzględnienie zasługuje branży gier, którą reprezentuje połowa debiutantów na warszawskim parkiecie w ubiegłym roku.

„Przy pozytywnych sygnałach z NewConnect, który okrzepł wśród spółek gamingowych i przyciąga kolejnych debiutantów, zaledwie jedno IPO na rynku regulowanym to już zapaść. Pozostaje mieć nadzieję, że zapowiadane przez potencjalnych emitentów debiuty przełamią coraz gorsze statystyki rynku. Na pewno nie pomogą w tym zaostrzające się regulacje oraz zyskujące coraz większą popularność alternatywne formy pozyskiwania, jak crowfunding, czy choćby NewConnect - ocenił dyrektor w zespole ds. rynków kapitałowych PwC Bartosz Margol. "Bariery regulacyjne i rosnące wymogi coraz silniej polaryzują rynek – debiut na rynku regulowanym staje się w zasadzie realną opcją dla spółek raczej dużych niż średnich, idealnym kandydatem wydają się np. spółki zarządzane przez fundusze equity” – dodał Margol.(PAP)