Warszawa, 28.02.2019 (ISBnews) - Eurocash odnotował 52,25 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w IV kw. 2018 r. wobec 8,75 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.

Zysk operacyjny wyniósł 102,34 mln zł wobec 51,38 mln zł zysku rok wcześniej. EBITDA raportowana wyniosła 157 mln zł wobec 101 mln zł rok wcześniej. EBITDA znormalizowana ( wyłączając wpływ zdarzeń jednorazowych, które w 2018 r. obejmowały: sprzedaż 100% akcji PayUp Polska (+75 mln zł), utworzenie rezerwy na koszty reorganizacji działalności (-27 mln zł) oraz koszty poniesione w związku z nabyciem sieci sklepów Mila (-3 mln zł) wyniosła 109 mln zł wobec 101 mln zł rok wcześniej.



Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 5 801 mln zł w IV kw. 2018 r. wobec 5 190,94 mln zł rok wcześniej.



W całym 2018 r. spółka miała 109,64 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 33,31 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 22 832,89 mln zł w porównaniu z 20 849,46 mln zł rok wcześniej. EBITDA raportowana wyniosła 419 mln zł wobec 246 mln zł rok wcześniej. EBITDA znormalizowana (po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych) dla całej Grupy Eurocash w 2018 r. wyniosła 374 mln zł, co oznacza wzrost o 4% w porównaniu z 2017 r.

W 2018 r. przychody segmentu hurtowego Grupy Eurocash sięgnęły 17,7 mld zł, czyli o blisko 6% więcej niż rok wcześniej. Grupa znacząco poprawiła przy tym efektywność swojej działalności hurtowej, dzięki czemu EBITDA tego segmentu wzrosła w ubiegłym roku o ponad 18%.

"W segmencie hurtowym na uwagę zasługuje przede wszystkim wzrost sprzedaży like-for-like w hurtowniach Eurocash Cash & Carry, który w ostatnim kwartale ubiegłego roku wyniósł niemal 7%. To najlepszy wynik tego formatu od pierwszego kwartału 2013 r., czyli od blisko sześciu lat" - skomentował członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash Jacek Owczarek, cytowany w komunikacie.

Dodał, że na bardzo dobre wyniki sprzedażowe segmentu hurtowego w 2018 r. złożył się także ponad 10-proc. wzrost w formacie aktywnej dystrybucji, obejmujący m.in. sprzedaż do klientów zrzeszonych w sieciach franczyzowych i partnerskich, takich jak Lewiatan, Euro Sklep, Groszek oraz PSD (Gama).

Sprzedaż segmentu detalicznego w minionym roku przekroczyła 4,3 mld zł i była o 26% wyższa niż rok wcześniej. EBITDA segmentu detalicznego wyniosła 107 mln zł wobec 153 mln zł w 2017 r. Spadek rentowności w tym segmencie związany był przede wszystkim z kosztami prowadzonej integracji przejętych sieci supermarketów EKO i Mila z siecią Delikatesy Centrum.

"Sklepy małoformatowe, które są głównymi klientami Grupy Eurocash, radziły sobie w minionym roku lepiej niż średnio cała branża FMCG, mimo niełatwych uwarunkowań, w jakich przyszło im funkcjonować. Łączna sprzedaż tzw. małego formatu wzrosła w 2018 r. o 6,5% wobec wzrostu całego rynku o 5,4%. Także pod względem sprzedaży like-for-like, szczególnie w IV kwartale ubiegłego roku, współpracujące z nami sieci partnerskie i franczyzowe zanotowały wyższą dynamikę wzrostu niż duże sieci hipermarketów oraz dyskontów" - wskazał Owczarek.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2018 r. wyniósł 149,62 mln zł wobec 71,71 mln zł straty rok wcześniej.

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.

(ISBnews)