Warszawa, 30.01.2019 (ISBnews) - Należności brutto od klientów Santander Bank Polska zwiększyły się o 25,9% r/r do 141 845,4 mln zł w 2018 r. Wskaźnik kredytów niepracujących (NPL) osiągnął wartość 4,5% wobec 5,8% rok wcześniej, podał bank.
Należności brutto od klientów wzrosły do 141,85 mld zł w ub. roku w wyniku wzrostu kredytów dla klientów indywidualnych o 29,2% r/r do 74 696,4 mln zł oraz należności od podmiotów gospodarczych i sektora publicznego o 22,8% r/r do 58 929,5 mln zł.
"Wysoka dynamika wzrostu należności kredytowych to połączony efekt dynamicznej akcji kredytowej Grupy oraz przejęcia wydzielonej części Deutsche Bank Polska S.A. z dniem 9 listopada 2018 r. wraz portfelem należności kredytowych o wartości 18,8 mld zł" - czytamy w raporcie.
Zobowiązania wobec klientów zwiększyły się o 34,2% r/r do 149 616,7 mln zł na skutek wzrostu zobowiązań wobec klientów indywidualnych o 35,7% r/r do 88 211,4 mln zł oraz zobowiązań wobec podmiotów gospodarczych i sektora publicznego o 32,1% r/r do 61 405,3 mln zł.
Bank podał, że "przyspieszony wzrost zobowiązań wobec klientów odzwierciedla skuteczną akwizycję środków depozytowych przez Santander Bank Polska oraz przejęcie wydzielonej części depozytów klientowskich Deutsche Bank Polska o wartości 13 mld zł".
Łączna wartość aktywów netto funduszy inwestycyjnych i portfeli aktywów zarządzanych przez Santander TFI wyniosła 15,4 mld zł i zmniejszyła się w skali roku o 6,1%.
"W wyniku nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa Deutsche Bank S.A., portfel funduszy inwestycyjnych utrzymywanych przez klientów Grupy zwiększył się o 2,1 mld zł, a portfel ubezpieczeń o 1,2 mld zł wg stanu na 31.12.2018 r." - czytamy również.
Wskaźnik kredytów niepracujących wyniósł 4,5% na 31 grudnia 2018 r. wobec 5,8% na 31 grudnia 2017 r. przy relacji odpisów z tytułu utraty wartości do średniego stanu należności kredytowych brutto na poziomie 0,90% wobec 0,63% rok wcześniej.
Stosunek klientowskich kredytów netto do depozytów był na poziomie 91,9% w 2018 r wobec 96,7% w 2017 r.
Baza klientów bankowych grupy liczyła blisko 7 mln, z czego 4,9 mln to klienci Santander Bank Polska.
Liczba klientów z dostępem do serwisu bankowości elektronicznej Santander24 wyniosła 4 mln na koniec 2018 r. (+18,6% r/r). Liczba klientów 'Digital' (logujących się do systemu Santander24 przynajmniej raz w miesiącu) wyniosła ponad 2,4 mln (+13,2% r/r), w tym dostęp do usług mobilnych miało ponad 1,3 mln klientów (+22,1% r/r).
Baza kart płatniczych grupy kapitałowej Santander Bank Polska (bez kart przedpłaconych) obejmowała blisko 4 mln instrumentów debetowych (+9,9% r/r) oraz ponad 1,3 mln kart kredytowych Santander Bank Polska i Santander Consumer Bank (+4,3% r/r).
Santander Bank Polska (d. Bank Zachodni WBK) należy do czołówki banków uniwersalnych w Polsce. Jego akcje są notowane na warszawskiej GPW. Głównym akcjonariuszem BZ WBK jest hiszpański Santander, pierwszy bank w strefie euro i 11. na świecie pod względem kapitalizacji.
(ISBnews)