Komisja Nadzoru Finansowego wydała ostrzeżenie przed ryzykiem związanym z podawaniem swoich danych do logowania do rachunku bankowego innej firmie. Niektóre banki proszą potencjalnych klientów, np. kredytobiorców, o udostępnienie nazwy użytkownika i hasła do zalogowania się do obsługi ich rachunku w innym banku. Ma to umożliwić innemu bankowi sprawdzenie wiarygodności kredytowej klienta.

Niektóre banki zachęcają też do wprowadzania nazwy użytkownika i hasła do innego rachunku w celu umożliwienia przeglądania stanu różnych rachunków w jednym miejscu.
KNF ostrzega, że takie postępowanie może potencjalnie prowadzić do nadużyć, a co za tym idzie stanowi naruszenie przepisów o usługach płatniczych oraz regulaminów korzystania z bankowości internetowej.

>>> Czytaj też: Straciłeś kartę płatniczą na wakacjach? Zobacz, co możesz zrobić

„Niezależnie od sposobu realizacji przedmiotowych praktyk należy podkreślić, że podstawową zasadą bezpiecznego korzystania z usług bankowych i płatniczych z wykorzystaniem elektronicznych kanałów dostępu jest podawanie nazwy użytkownika i hasła do konta jedynie na stronie internetowej banku prowadzącego dany rachunek lub w udostępnianej przez niego aplikacji (np. instalowanej na telefonie). Praktyka niektórych banków zachęca klientów do łamania tej zasady,” czytamy w komunikacie.

Reklama

Nadzór chce, żeby banki przestały podejmować takie działania.

„Takie postępowanie może zaprzepaścić wieloletnie działania edukacyjne środowiska bankowego uświadamiające klientom banków istotność powyższej zasady. Jest prawdopodobne, że spowoduje to zmniejszenie czujności klientów w odniesieniu do miejsc, w których wprowadzają oni swoje dane logowania, co może przyczynić się do wzrostu skuteczności ataków typu phishing i pojawienia się nowych scenariuszy ataków tego rodzaju.”

>>> Polecamy: Polacy lubią ryzyko. Na wakacje jeździmy bez ubezpieczenia