Biurowiec z wysokim IQ. Tego chcą dziś najemcy
Profesjonalni inwestorzy w nowoczesny sposób zarządzają swoimi budynkami biurowymi, nieustannie ponosząc ich standard. Zwiększają efektywność powierzchni wspólnych, wyposażając je w najwyższej jakości nowinki technologiczne, optymalizują koszty eksploatacyjne. Wszystko po to, by móc sprostać rosnącym oczekiwaniom najemców.
.
1
Odwiedzający budynek otrzymują przepustki w postaci QR kodów otwierających bramki wejściowe. Taki kod można uzyskać, rejestrując swoje wejście w tradycyjny sposób – w recepcji, lub zgłaszając wizytę drogą mailową. Na swoją skrzynkę mailową gość otrzyma wygenerowany QR kod uprawniający do wejścia w danym czasie do budynku. Następnie kod można wydrukować lub zapisać w telefonie komórkowym, np. w aplikacji Wallet.
Technologie w wersji smart występują zazwyczaj pod postacią monitorów informujących o czasie oczekiwania na dźwig albo o numerze windy, do której należy się udać celem wjazdu na preferowane piętro. Inteligentne systemy obejmują też procesy rezerwacji sal konferencyjnych i miejsc parkingowych. Pracownicy i goście WFC mogą na co dzień korzystać z inteligentnego systemu wind – na panelu należy wystukać numer piętra, a system wskaże, do której windy należy się udać. Dzięki temu osoby jadące na te same piętra wsiądą razem, a winda zatrzyma się maksymalnie na pięciu piętrach. System nie tylko skraca czas oczekiwania, poprawia również fluktuację pracowników na poszczególne pietra.
Interaktywne kioski informacyjne wskazują lokalizacje poszczególnych najemców. Z kioskami zlinkowana jest strona internetowa www.wfc.pl. WFC jako pierwszy w tej części Europy ma własną aplikację mobilną, która ułatwia funkcjonowanie w budynku i jego okolicy.
Media
2
Już prawie standardem w inteligentnym zarządzaniu biurowcami stało się zastosowanie systemu Building Management System (BMS), który integruje wszystkie instalacje dostępne w obiekcie. Systemy BMS nadzorują parametry pracy poszczególnych urządzeń, alarmują o niedociągnięciach i awariach. Pozwalają też zarządzać alarmem, monitoringiem, wentylacją, klimatyzacją, a także ogrzewaniem poszczególnych części biurowca. Nieodłącznym elementem wielu z nich jest specjalne oprogramowanie, dzięki któremu można w łatwy sposób odczytywać i zmieniać parametry pracy poszczególnych urządzeń, często z poziomu urządzeń mobilnych.
Inteligentne budynki wyposaża się w też czujniki i detektory, które umożliwiają kontrolę nad wszystkimi dostępnymi w pomieszczeniu urządzeniami. Można w ten sposób maksymalizować efektywność pracy biurowego sprzętu, ograniczyć emisję zanieczyszczeń, a jednocześnie zredukować koszty. W Warsaw Financial Center działa także rozbudowany system monitoringu. Ponadto budynek może poszczycić się trzema niezależnymi źródłami zasilania, dzięki któremu nie występuje ryzyko utraty danych na skutek wyłączenia prądu. Ponadto dostępny jest (jako usługa dodatkowa) własny agregat prądotwórczy. Wieżowiec posiada też własną stację uzdatniania wody. W podziemiach WFC znajduje się pięć zbiorników o łącznej pojemności około 600 tys. litrów. Budynek chronią również zaawansowane zabezpieczenia pożarowe, w tym nowoczesne detektory dymu.
Media
3
Media
4
Inteligentne zarządzanie biurowcem to także duża elastyczność przy dopasowywaniu poziomu stawek czynszowych do aktualnej sytuacji rynkowej. Szczególnie atrakcyjnie prezentują się pod tym względem właściciele starszych projektów biurowych, którzy są w stanie zaoferować najemcom kuszące zachęty, np. w postaci okresów zwolnienia z czynszu.
Profesjonalni inwestorzy na bieżąco monitorują także pracę swoich podwykonawców, pilnując jednocześnie zasad określonych w Service Level Agreements (SLA), czyli umowie o gwarantowanym poziomie świadczenia usług. Tacy właściciele stale monitorują realizację usług zlecanych firmom zewnętrznym, sporządzają odpowiednie raporty i analizują osiągane wyniki. Nie od dziś wiadomo też, że jakość powierzchni w dużym stopniu zależy od tego, czy inwestor będzie należycie dbał o budynek i nadzorował jego właściwą eksploatację, wymieniając uszkodzone urządzenia i serwisując te, które wciąż nadają się do użytku.
Właściwe zarządzanie to jednak przede wszystkim odpowiadanie na potrzeby klientów. Właściciele najlepszych projektów biurowych mają na uwadze, że klienci oczekują elastyczności przy urządzaniu przestrzeni i dają im taką możliwość, np. konstrukcja WFC pozwala na dowolną aranżację biura, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb najemcy. Obiekt oferuje na każdym piętrze 1,9 tys. mkw., wysokiej na 2,75 metra powierzchni biurowej klasy A+. Najemcy mają pełną dowolność w aranżacji powierzchni. Mogą mieć np. biuro typu open space, zaciszny gabinet czy salę do pracy kreatywnej.
Media
5
Niezwykłym atutem Warsaw Financial Center jest jeden z najwyżej położonych, otwartych tarasów widokowych w Warszawie. Ponad 140-m. przestrzeń, nazwana Roofa32, otwarta jest dla pracowników biurowca przez cały sezon wiosenno-letni. Taras wyposażony został w designerskie meble modułowe, pozwalające na szybkie i dowolne zaaranżowanie przestrzeni oraz drewnianą podłogę. Roofa32 to miejsce, gdzie pracownicy biurowca mogą znaleźć chwilę odpoczynku lub zjeść lunch, napawając się niezwykłymi widokami stolicy.
Najemcy mogą tam również organizować spotkania dla swoich gości. Z myślą o wszystkich pracujących w biurowcu Zarząd Warsaw Financial Center organizuje tam cykliczne wydarzenia specjalne. W 2017 można było uczestniczyć w śniadaniu z popularną blogerką kulinarną, zajęciach z fizjoterapii kręgosłupa czy pożegnać lato owocami i przekąskami proponowanymi przez najemców gastronomicznych.
Media
6
W biurowcach najnowszej generacji nie może także zabraknąć bogatej oferty usług dodatkowych. O atrakcyjne udogodnienia dla najemców zatroszczyli się właściciele WFC, w którym znajduje się m.in. 350 miejsc parkingowych dla samochodów i rowerów. Rowerzyści mogą skorzystać ze specjalnie dla nich przygotowanych łazienek z prysznicami. Na terenie biurowca znajduje się kiosk, dwa punkty gastronomiczne oraz bankomat. Niezwykła lokalizacja budynku w samym centrum Warszawy sprawia, że wszelkie usługi są w zasięgu ręki. W ich lokalizacji pomaga właśnie aplikacja mobilna.
Mądre zarządzanie budynkiem to zatem także kreowanie jego marki, dzięki czemu najemcy postrzegają biurowiec jako przyjazny. Ważne jest też podkreślanie czym wyróżnia się on na tle konkurencji, jakie są jego zalety, wynikające np. z lokalizacji. Profesjonalni inwestorzy w komunikacji odwołują się także do jasno określonych wartości dla danego budynku, ponadto nieustannie monitorują rynek i analizują obszary, które przegapiła konkurencję.
Media