Przyszłość motoryzacji? Zobacz pierwszy samochód emitujący wodę zamiast spalin
Japoński gigant motoryzacyjny zaprezentował pierwsze świecie seryjnie produkowane auto napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Toyotę Mirai, która do Europy trafi już w 2015 roku, zatankujemy w mniej niż pięć minut, a w czasie podróży, z jej rury wydechowej wydobywać będzie się jedynie para wodna.
1 Dzięki zastosowaniu wodorowych ogniw paliwowych, z rury wydechowej Toyoty Mirai zamiast spalin wydobywa się jedynie para wodna.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
2 Nowoczesny charakter samochodu potwierdza jego wygląd, zastosowana technologia oraz sama nazwa - Mirai, to po japońsku „przyszłość”.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
3 Prezes motoryzacyjnego giganta Akio Toyoda podkreślił, że zastosowanie wodorowych ogniw paliwowych będzie punktem zwrotnym w historii motoryzacji.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
4 Akio Toyoda przypomniał również, że gdy kilkadziesiąt lat temu Amerykanie zaczęli instalować ogniwa paliwowe w statkach Apollo, to wytwarzana przez nie woda była tak czysta, że pili ją sami astronauci.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
5 Toyota Mirai ma zasięg konwencjonalnego sedana (ok. 480 km) i może być zatankowana w mniej niż pięć minut.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
6 Problemem może okazać się natomiast znalezienie stacji paliwowej sprzedającej wodór. Obecnie w Japonii działa ok. 30 takich punktów (w pobliżu największych aglomeracji). Pojedyncze stacje tankowania wodoru działają również w Stanach Zjednoczonych, Niemczech oraz Wielkiej Brytanii.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
7 Ze względu na te ograniczenia w przyszłym roku Toyota planuje sprzedać jedynie 700 egzemplarzy Mirai. Do końca 2017 roku ma być to już 3 tysiące samochodów, a w ciągu kolejnych lat – dziesiątki tysięcy egzemplarzy.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
8 W Japonii sprzedaż Toyoty Mirai rozpocznie się już 15 grudnia br. Do Stanów Zjednoczonych i Europy samochód trafi prawdopodobnie pod koniec 2015 roku. W USA Mirai ma kosztować ok. 57,5 tys. Dolarów.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
9 Toyota Mirai ma być kontynuatorem wielkiego rynkowego sukcesu Toyoty Prius – pierwszego w historii seryjnie produkowanego samochodu o napędzie hybrydowym (elektryczno-spalinowym), który pojawił się na rynku w 1997 roku.
Bloomberg / Tomohiro Ohsumi
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję