Rośnie góra zużytych baterii z elektrycznych aut. Co z nimi zrobić?

autor tekstu:TL  Źródło:Bloomberg
03 lipca 2018 godz: 06:02 | Aktualizacja: 2018-07-03 11:29:00.38722+02

Pierwsze partie akumulatorów z pojazdów elektrycznych i hybrydowych właśnie teraz osiągają wiek "emerytalny". Co się z nimi stanie? Czy wylądują na wysypisku? Niekoniecznie. Zużyte baterie wcale nie muszą być składowane na wysypisku odpadów. Zamiast tego dostaną drugie życie.

1/5
Znalezienie sposobu na ponowne wykorzystanie ogniw elektrycznych staje się coraz pilniejsze, ponieważ szybko rosnący rynek aut z napędem elektrycznym sprawi, że będzie ich coraz więcej. Według szacunków opartych na danych NEF Bloomberg globalny zapas wycofanych akumulatorów EV ma przekroczyć równowartość około 3,4 miliona ogniw do 2025 r. Dla porównania w tym roku było to 55 tys.
Chiny, gdzie sprzedaż pojazdów elektrycznych stanowi około połowy światowego rynku, w sierpniu wdrażają przepisy nakładające na producentów aut EV odpowiedzialność za składowanie zużytych akumulatorów. Unia Europejska takie przepisy już ma, a branża spodziewa się, że wkrótce także Stany Zjednoczone pójdą w ślady Starego Kontynentu.
General Motors, BMW, Toyota Motor, BYD oraz grupa dostawców energii odnawialnej starają się stworzyć rynek wtórny dla przechodzonych ogniw samochodowych. Działanie te mają na celu wygenerowanie dodatkowych zysków z urządzeń, które miały być niechcianym odpadem. I tak drugie życie generuje drugie źródło przychodów dla tego samego produktu, co może pomóc w obniżeniu cen pojazdów elektrycznych.
statystyki

Komentarze (16)

  • Druh(2018-07-03 16:27) Zgłoś naruszenie 468

    Samochody elektryczne są dla firm samochodowych niezbędnym elementem sprzedaży tak aby mogli oni zmieścić się w narzuconych średnich limitach emisji CO2 dla nowo rejestrowanych pojazdów. Inaczej grożą im wysokie kary. Dla przeciętnego użytkownika samochód elektryczny to co najwyżej gadżet, kaprys bogatego a nie realna alternatywa dla samochodu na paliwo kopalne. Nie ma też nic wspólnego z ekologią. W Polsce emisja CO2 i NOx dla samochodów elektrycznych czy spalinowych jest podobna! - energia produkowana z węgla jest "brudna", co potwierdzają wskaźniki emisyjności badane rokrocznie przez KOBIZE. Problemem jest też masowa produkcja ogniw akumulatorowych. Na pewno nie jest to produkt ekologiczny. Wręcz przeciwnie - jest bardzo niebezpieczny. Szczegóły można znaleźć w necie. Niestety realny ekologiczny napęd wodorowy jest dziś pomijany. Ale przyszłość i tak należny do wodoru.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • recycled(2018-07-03 08:18) Zgłoś naruszenie 375

    Świetne mydlenie oczu, tak naprawdę opisane wyżej zastosowania nie rozwiązują problemu recyclingu tylko przesuwają go w czasie. I chyba co ważniejsze zdejmują obowiązek odzysku z pierwotnego producenta. Myślę, że zamysłem koncernów jest znalezienie wygodnego i legalnego sposobu aby wszystkie ich baterie po 10-15 latach znalazły się na jakimś wysypisku w Polsce czy innym kraju afrykańskim.

    Odpowiedz
  • rvb(2018-07-03 08:16) Zgłoś naruszenie 288

    Po okresie wykorzystania jako bank energii będą hałdowane w wielu miejscach w Polsce i utylizowane kanistrem benzyny.

    Odpowiedz
  • wjw(2018-07-03 11:39) Zgłoś naruszenie 1911

    Samochody elektryczne to jakaś utopijna mrzonka i niewiele mają wspólnego z ekologią. Jak na razie dopóki jest ropa to koncerny wydobywające ten surowiec nie dopuszczą do zmiany. Dużo lepszym rozwiązaniem jest napęd na wodór ale o tym słabo słychać.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Heheszek(2018-07-03 09:08) Zgłoś naruszenie 144

    Technologia recyklingu jak najbardziej istnieje, tylko odzyskiwanie litu z baterii jest kilka razy droższe niż kupienie takiego z kopalni, dlatego odsetek baterii poddawanych recyklingowi zależy na dzisiaj przede wszystkim od norm prawnych na danym terenie. W Szwajcarii odzyskuje się ponad 70%, w Ameryce praktycznie w ogóle :) UE od dekady zaostrza prawo i podwyższa normy, dlatego powstają programy jak powyżej, im więcej uda się wycisnąć z baterii, tym koszty spadają.

    Odpowiedz
  • Poszło z dymem(2018-07-03 15:00) Zgłoś naruszenie 1316

    Do Polski przysyłajcie! Nie z takimi smieciami już sobie poradziliśmy

    Odpowiedz
  • kazio(2018-07-03 07:15) Zgłoś naruszenie 132

    OK, a po okresie wykorzystania jako bank energii co? Czy istnieją już technologie (przemysłowe) umożliwiające pełny recycling?

    Odpowiedz
  • Informator(2018-07-04 03:37) Zgłoś naruszenie 64

    Przywiezc do Polski i po jakims czasie podpalic. Ot, co zrobic

    Odpowiedz
  • WESLEY UNDERHILL(2018-07-04 14:11) Zgłoś naruszenie 62

    Najlepszym paliwem dla transportu jest wodór. Produktem jego spalania w silniku jest para wodna. Trudno o lepszą ekologię. Samochody elektryczne i hybrydy to ślepy zaułek motoryzacji.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • qwert(2018-07-03 17:37) Zgłoś naruszenie 112

    Samochody elektryczne w Polsce sa bardzo nieliczne i uplynie minimum kilkanascie lat zanim zaczna sie problemy z ich recyklingiem, nie przejmujmy sie tak bardzo.

    Odpowiedz
  • kkk11(2018-07-07 18:35) Zgłoś naruszenie 10

    to właśnie jest ekologia w wydaniu UE akumulatory wiatraki a właściwie ich śmigła żarówki ergo oszczędne itp zamiast poprawy ekologi tylko je pogarszają zamieniając szkodliwe na dużo bardziej szkodliwe

    Odpowiedz
  • real(2018-07-18 19:20) Zgłoś naruszenie 00

    Dziwne pytanie , to co z innymi odpadami, śmieciarze odbiorą za odpłatnością , spalą i po sprawie...ot polska rzeczywistość

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecamy

Wiadomości branżowe

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze