W piątek w Olsztynie odbywa się Konwent Marszałków RP, którzy dyskutują m.in. o promocji turystycznej regionów. W prezentacji przedstawionej marszałkom regionów i samorządowcom prof. Magdalena Kachniewska ze Szkoły Głównej Handlowej przekonywała uczestników spotkania do korzystania w nowych form promowania atrakcyjnych turystycznie miejsc przy pomocy najnowszych mobilnych technik. Podkreślała jednak, że nie ma sensu tworzenie osobnych aplikacji turystycznych.

"W Polsce mamy ponad 35 tys. turystycznych aplikacji mobilnych. Każde miasto ma swoją aplikację, każde muzeum ma swoją aplikację. To sprawia, że turyści, którzy i tak mają telefony naszpikowane różnymi aplikacjami, nie pobierają już kolejnych aplikacji, zwłaszcza gdy w danym miejscu są tylko przejazdem" - powiedziała Kachniewska.

Dodała, że istniejące w Polsce aplikacje mobilne w znakomitej większości nie są aktualizowane i nie korzystają z najnowocześniejszych technik. "W Wielkiej Brytanii popularne są aplikacje, które pokazują turyście, gdzie się znajduje, jakie ciekawe miejsca ma w pobliżu i jak się do nich dostać. To pozwala czuć się turyście pewniej. Poza tym w takich aplikacjach promowane są mniej popularne miejsca, dzięki czemu można rozpraszać ruch turystyczny" - powiedziała Kachniewska.

Dodała, że na Zachodzie coraz większą popularnością cieszą się aplikacje korzystające z tzw. poszerzonej rzeczywistości (AR). Pozwala to np. pokazywać turyście dane miejsce, np. ruiny, w różnych czasach i stanach zachowania. Kachniewska na przykładzie Koloseum pokazała, jak w atrakcyjny sposób można opowiadać odwiedzającym dane miejsce o różnych etapach jego istnienia.

Reklama

Kachniewska zachęcała uczestników Konwentu Marszałków RP, by nie tworzyli nowych aplikacji (określiła to jako zbyt kosztowne, a jednocześnie dające mizerny efekt), a poszerzali istniejące aplikacje, nadawali im nowe wymiary. "Warto łączyć siły i dbać o aplikacje, aktualizując je, wskazując turystom mniej znane atrakcje" - podpowiadała ekspertka.

>>> Czytaj też: PIT: rodziny z dziećmi najczęściej wybierają agroturystykę