Według danych tutejszego urzędu statystycznego, obroty z Polską stanowią 1,6 proc. całego serbskiego eksportu i 1,8 proc. importu. Po I kwartale 2009 r. odpowiednio: 0,9 proc. i 1,4 proc. W tym czasie obroty handlu zagranicznego Serbii z Polską wyniosły po stronie eksportu – 11,9 mln euro (spadek o 55 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2008 roku), zaś po stronie importu – 38,8 mln euro (spadek o 42 proc.) – mówi Karina Katzer, kierownik Wydziału Ekonomicznego Ambasady RP w Belgradzie.
W 2008 roku nastąpił znaczący wzrost polskich inwestycji w Serbii. Zgodnie z danymi NBS, ich wartość ukształtowała się na poziomie prawie 25 mln dol. Do największych inwestorów polskich należą Organika, grupa Kopex, Tele-Fonika, Rafako, Cynk-Mal oraz grupa Asseco. Ekspansja polskich firm na rynek serbski mogłaby być silniejsza, gdyby usunięto kilka barier. Zdaniem Kariny Katzer istotne jest uregulowanie kwestii własnościowych, szczególnie w odniesieniu do gruntów budowlanych, uproszczenie prawa, rozwój infrastruktury. Ważnymi barierami są biurokracja i utrzymujący się wysoki poziom korupcji.
– Kryzys finansowy na świecie nie pozostał bez wpływu na Serbię. Dotychczasowe problemy gospodarcze uległy pogłębieniu. Odbiło się to także na sytuacji finansowej firm. Zgodnie z ankietą przeprowadzoną pod koniec kwietnia przez Unię Pracodawców ponad 2/3 małych, średnich i dużych podmiotów gospodarczych zarejestrowanych w Serbii ma problemy z płynnością finansową, w tym zablokowane konta bankowe, co wpływa na możliwości regulowania zobowiązań wobec innych firm – mówi Karina Katzer.
Dlatego jej zdaniem istotne jest stosowanie odpowiednich zabezpieczeń dotyczących płatności za dostarczany towar. Zgodnie z raportem amerykańskiego Forbesa na temat krajów oferujących najlepsze warunki do prowadzenia działalności gospodarczej Serbia znalazła się na 82. pozycji (spośród 127 krajów). Z krajów regionu Chorwacja znalazła się na miejscu 50., Macedonia – 51., Czarnogóra – 74., Albania – 77., a Bośnia i Hercegowina – 119. W rankingu Banku Światowego Serbia zajęła 94. pozycję na 181 państw. Mimo to Serbia może być nadal polskich firm atrakcyjna.
Reklama
– Rynek serbski interesuje się artykułami rolno-spożywczymi, konfekcją damską i męską, szkłem i wyrobami ze szkła, towarami dla sektora kolejowego, meblami, częściami, urządzeniami gazowymi do instalacji w domu i w pojazdach samochodowych, płytkami ceramicznymi do kuchni i łazienek, węglem, olejami silnikowymi, częściami samochodowymi, papierem i wyrobami papierniczymi, art. biurowymi, cementem, wyrobami z drewna – wylicza Karina Katzer.