Jak poinformował ZUS, większość wypłaconych środków w ramach świadczenia postojowego trafiła do osób prowadzących działalność gospodarczą. Pieniądze przelano też osobom pracującym na podstawie umów cywilnoprawnych. A także wypłacane jest już postojowe dla osób, które wystąpiły o świadczenie kolejny raz.

Jak podkreśliła w rozmowie z PAP Uścińska, "mamy świadomość, że wielu przedsiębiorców oczekuje takiej pomocy, dlatego staramy się, żeby wnioski o tarczę antykryzysową były realizowane jak najszybciej". Zadeklarowała, że wypłaty realizowane są na bieżąco.

Przekonywała również, że w ZUS wykonywana jest "gigantyczna praca w nadzywczajnym tempie". "Przyjęliśmy ponad 2,6 mln wniosków o pomoc z tarczy antykryzysowej; w trzy tygodnie musieliśmy przygotować systemy informatyczne i przemodelować organizację" - mówiła.

Dodała, że "przez ostatnie dni ZUS pracuje dniami i nocami, żeby jeszcze bardziej przyspieszyć wypłatę tych świadczeń".

Reklama

Uścińska zachęciła również do składania wniosków o pomoc z tarczy drogą elektroniczną, za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE). To - jej zdaniem - zmniejsza ryzyko popełnienia błędu i tym samym przyspiesza realizację sprawy i wypłatę świadczenia.

Zakład przypomina, że świadczenie postojowe można otrzymać nie więcej niż trzy razy. Warunkiem jest oświadczenie przedsiębiorcy lub osoby wykonującej umowę cywilnoprawną, że sytuacja materialna wykazana we wcześniejszym wniosku nie poprawiła się. W przypadku świadczeń postojowych dla osób samozatrudnionych nie obowiązuje warunek granicznej kwoty przychodu. Z kolei ze świadczenia postojowego mogą skorzystać również zleceniobiorcy, którzy zawarli umowy w lutym lub w marcu bieżącego roku.

Wszelkie informacje na temat tego, kto może skorzystać z ulg, gdzie składać wnioski i jak je wypełnić, można znaleźć na stronie internetowej ZUS. (PAP)

autor: Dorota Stelmaszczyk