CPK zmieni układ transportowy Polski [MAPA 10 LINII KOLEJOWYCH]
Rząd zaprezentował projekt sieci 10 linii kolejowych, która ma być szkieletem systemu transportowego kraju. Realizacja projektu zapewni połączenie 120 miast z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) i Warszawą w czasie nie dłuższym niż 150 minut.
.
1
W pierwszej kolejności nowa trasa o długości 140 km ma połączyć Warszawę, CPK i Łódź, co umożliwi osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy około 15 minut, a z CPK do Łodzi około 25 minut. Ten nowy odcinek torów ma powstać przed 2027 rokiem, kiedy planowane jest uzyskanie zdolności operacyjnej przez Port Lotniczy Solidarność. Umożliwi to „wpięcie” CPK w Centralną Magistralę Kolejową i pozwoli na integrację Łodzi i Warszawy w jeden obszar aglomeracyjny – wyjaśnił Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.
W tym samym czasie realne jest zakończenie etapu I, zakładającego budowę nowych odcinków i modernizację tras o łącznej długości 870 km. Następnie ma zostać zrealizowany etap II, w ramach którego powstanie 570 km linii kolejowych – wynika z informacji przedstawionych przez pełnomocnika.
Źródło: Materiały prasowe CPK
Media
2
Pierwsza szprycha ma biec w kierunku Płocka i Włocławka. Jej pierwsza odnoga połączy takie miasta, jak Grudziądz, Gdańsk i Słupsk, druga odnoga – Toruń, Bydgoszcz, Koszalin i Kołobrzeg. Realizacja tej inwestycji będzie oznaczać powstanie 308 km nowych linii kolejowych i modernizację 588 km linii istniejących.
Drugą szprychę wyznaczono na trasie biegnącej przez Ciechanów, Działdowo i Olsztyn. Inwestycje na tym odcinku będą oznaczały powstanie 33 km nowych linii i modernizację 15 km linii istniejących.
Dzięki inwestycjom na w ramach pierwszej i drugiej szprychy czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Gdańskiem skróci się z obecnych 2 godzin i 56 min to do 2 godzin i 5 minut. Z kolei dystans na odcinku Warszawa-Słupsk pokonamy w 3 h i 20 min (obecnie 4 h i 35 min). Dojazd z Warszawy do Koszalina będzie trwał 3 h i 40 min (obecnie 5 h i 15 min), a z Warszawy do Olsztyna równe dwie godziny (obecnie 2 h i 43 min). Znacząco skróci się także czas dojazdu z Warszawy do stosunkowo blisko położonego Płocka – do 45 minut (obecnie 2 h i 32 min).
Źródło: Materiały prasowe CPK
Media
3
Trzecia szprycha ma zapewniać połączenie takich miast, jak Tłuszcz, Ostrołęka, Łomża, Pisz, Orzysz i Giżycko. Druga jej odnoga znajdzie się między Tłuszczem, Małkinią, Białymstokiem, Ełkiem i Suwałkami. Jej realizacja to 141 km nowych linii i modernizacja 318 km istniejących. Czas przejazdu na odcinku Warszawa-Ostrołęka skróci się o godzinę (z 2 h i 1 min do 1 h i 5 min). Z Warszawy do Białegostoku będzie można dojechać w godzinę i 15 min (obecnie 2 h i 18 min), zaś do Suwałk w 2 h i 30 min (obecnie 4 h i 45 min).
Czwarta szprycha to trasa na odcinku Warszawa, Siedlce, Łuków, Biała Podlaska i Terespol. Dzięki inwestycjom czas przejazdu ze stolicy do Białej Podlaskiej skróci się z 1 h i 51 min do 1 h i 31 min.
Piąta szprycha usprawni komunikację pomiędzy takimi miastami, jak Warszawa, Dęblin, Lublin, Chełm, Zamość czy Tomaszów Lubelski. Realizacja zaplanowanych tu inwestycji będzie oznaczać powstanie 89 km nowych linii kolejowych oraz modernizację 107 km linii istniejących. Czas przejazdu z Warszawy do Lublina skróci się prawie o połowę (z 2 h i 55 min do 1 h i 30 min), zaś z Warszawy do Zamościa aż trzykrotnie (z 6 h i 26 min do 2 h i 10 min).
Źródło: Materiały prasowe CPK
Media
4
Szósta szprycha to szybszy transport pomiędzy Warszawą, Grójcem, Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Stalową Wolą, Rzeszowem i Sanokiem. Inwestycje na tym odcinku będą oznaczały powstanie 256 km nowych linii oraz modernizację 269 km starych. Czas przejazdu z stolicy do Radomia skróci się o ok. połowę (z prawie dwóch godzin do godziny), zaś do Rzeszowa z obecnych 4 h i 3 min do 2 h i 15 min.
Siódma szprycha swoim zasięgiem obejmie takie miasta, jak Warszawa, Opoczno, Kielce, Tarnów, Kraków, Zakopane, Katowice czy Jastrzębie Zdrój. Inwestycje w tym regionie będą się wiązały z powstaniem 274 km nowych linii oraz modernizacją 367 km linii istniejących. Czas przejazdu z Warszawy do Kielc zmniejszy się prawie trzykrotnie (ponad 3 godzin obecnie do 1 h i 10 min), zaś do Krakowa i Katowic z prawie dwóch i pół godziny obecnie do półtorej godziny.
Źródło: Materiały prasowe CPK
Media
5
Ósma szprycha to lepszy transport pomiędzy Warszawą, Piotrkowem Trybunalskim, Częstochową, Opolem, Nysą i Kłodzkiem oraz budowa 8 km nowych linii i modernizacja 86 km istniejących. Dzięki inwestycjom z Warszawy do Częstochowy będzie można dojechać w godzinę i 50 min (obecnie 1 h i 58 min), zaś do Opola w 2 h i 45 min (obecnie 2 h i 52 min).
Szprycha nr 9 jest bardzo rozległa i swoim zasięgiem obejmuje takie miasta, jak Warszawa, Łódź, Sieradz, Wrocław, Wałbrzych, Leszno, Zielona Góra, Poznań, Gorzów Wielkopolski i Szczecin. Jej realizacja oznacza stworzenie aż 486 km nowych linii oraz modernizację 666 km istniejących. Czas przejazdu z Warszawy do Poznania skróci się z 3 i pół godziny do niecałych dwóch godzin. Do Wrocławia będzie można dojechać w dwie godziny (obecnie trzy i pół godziny), zaś do Szczecina w 3 h i 15 min (obecnie aż sześć i pół godziny).
Dziesiąta szprycha zasięgiem obejmie Warszawę, Kutno, Konin i Poznań. Inwestycje na tym odcinku pozwolą skrócić czas przejazdu z stolicy do Kutna 1 h i 22 min do 55 min.
Źródło: Materiały prasowe CPK
Media