ikona lupy />
Dostawa posiłków przez roboty wyprodukowane przez Starship Technologies / Media

Londyńska aplikacja do zamawiania posiłków on-line Just Eat, sieć handlowa Metro, firma logistyczna Hermes Group i dostawca żywności Pronto Technology rozpoczynają właśnie testowanie dostarczania zamówień do drzwi klientów za pomocą autonomicznych, samojeżdżących robotów. Produkująca droidy firma Starship Technologies potwierdziła w środę, że Just Eat i Pronto będą wykorzystywać roboty na terenie Londynu, natomiast Metro i Hermes w Dusseldorfie w Niemczech i w Bernie w Szwajcarii. Nowy sposób dostaw ma być testowany w jeszcze jednym niemieckim mieście, którego nazwy nie ujawniono.

Spółka Starship została założona przez dwóch współtwórców Skype’a. Jej siedzibą jest Londyn, ale oddział badań i rozwoju znajduje się w estońskim Tallinie. W ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy inżynierowie testowali roboty w 12 różnych państwach. Teraz po raz pierwszy zostaną one wykorzystane w biznesie do dostarczania zamówionych przez klientów towarów.

>>> Czytaj też: Autonomiczny samochód, który ma „mózg”. Ten pomysł jest wart miliardy

Reklama

Allan Martinson, dyrektor operacyjny Starship zdradza, że do każdego testu komercyjnego zostanie wysłana flota 5-10 robotów na dany obszar miasta. Zapowiedział też, że już wkrótce spółka ogłosi listę swoich kolejnych klientów, także z amerykańskiego rynku.

Małe, jeżdżące roboty są przeznaczone raczej do poruszania się po chodnikach, nie drogach i są w stanie obsługiwać dostawy w promieniu 3-5 km. Mogą przewozić przesyłki o wadze do 9 kg, poruszając się z prędkością ponad 6 km/h. W fazie testowej, Starship będzie obsługiwać roboty w imieniu swoich pierwszych klientów, monitorując zdanie ich postępy i czuwając, by w razie potrzeby przejąć nad nimi sterowanie, jeśli tryb automatycznej pracy napotka na jakieś przeszkody. Podczas dotychczasowych testów roboty napotkały na swojej drodze ponad 400 tys. ludzi i nie spowodowały żadnego wypadku – zapewnia firma.

Ahti Heinla, jeden z założycieli Starship, przyznał, że pilotażowe programy testów z udziałem klientów to „kolejny etap rozwoju” systemu automatycznych dostaw. „Będziemy teraz pracować nad know-how, by wprowadzić na rynek prawdziwe dostawy kurierskie za pomocą robotów” – mówi.

„Wciąż szukamy sposobów na to, by za pomocą technologii, ułatwić życie naszym klientom” – mówi David Buttress, szef spółki Just Eat. „Starship jest liderem innowacji w tym sektorze, więc współpraca z nim jest dla nas oczywistym wyborem”.

>>> Czytaj też: Roboty nowej generacji zmieniają gospodarczą rzeczywistość