"Poszukujemy kandydatów, którzy mają wyobraźnię przestrzenną, są odpowiedzialni, podejmują błyskawicznie decyzje, dobrze radzą sobie ze stresem i umieją kontrolować całość sytuacji, a jednocześnie potrafią pracować razem z innymi i tworzyć zgrany zespół" - czytamy na stronie internetowej Agencji. Od osób ubiegających się o tę pracę Agencja wymaga też m.in. wykształcenia minimum średniego maturalnego, dobrego stanu zdrowia, bardzo dobrej znajomości języka angielskiego w mowie i piśmie, biegłej znajomości języka polskiego w mowie i piśmie, a także poprawnej wymowy oraz dobrej dykcji.

To pierwszy nabór na kontrolerów ogłoszony w tym roku.

Osoby, które zostaną zakwalifikowane na kurs, będą się szkolić przez blisko dwa lata. W tym czasie mogą zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do nowej pracy. Rozpoczęcie kursu oznacza automatycznie nawiązanie stosunku pracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Umowa o pracę jest zawarta na czas trwania szkolenia. Agencja podkreśla, że podczas całego szkolenia sprawdzana jest odporność na stres, umiejętność szybkiego podejmowania decyzji i pracy w zespole.

Pierwszym etapem jest szkolenie podstawowe, składające się głównie z zajęć teoretycznych. Podczas tej części kandydat ma opanować wiedzę z zakresu prawa lotniczego, meteorologii, przepisów ruchu lotniczego, nawigacji, osiągów statków powietrznych i innych przedmiotów. Po zakończeniu szkolenia podstawowego następuje podział na poszczególne rodzaje służby lotniczej.

Reklama

"Badając predyspozycje i umiejętności, kursanci kierowani są na szkolenia w zakresie radarowych służb kontroli obszaru, zbliżania lub proceduralnej kontroli lotniska. Decyzja o przydziale do konkretnej służby podejmowana jest na podstawie wyników szkolenia podstawowego. Kandydat musi być gotowy do podjęcia pracy w wybranym przez pracodawcę organie" - czytamy.

W trakcie kolejnego etapu szkolenia chętni do pracy zdobywają wiedzę w zakresie dedykowanej służby. Zakończenie tej części nauki pozwala na rozpoczęcie szkolenia praktycznego na symulatorze.

Szkolenie praktyczne na symulatorze kończy się egzaminem, po którym kursant zdobywa licencję praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego (S-ATCL - Student-Air Traffic Controller Licence), uprawniającą do podjęcia praktyki na stanowisku operacyjnym, czyli w żywym ruchu pod nadzorem instruktora.

Ostatni etap szkolenia odbywa się w docelowym miejscu pracy kursanta i trwa nie krócej niż 10 miesięcy. Szkolenie kończy egzamin państwowy, na podstawie którego wydawana jest licencja Kontrolera Ruchu Lotniczego, uprawniająca do samodzielnego pełnienia służby.

PAŻP to jedyna w Polsce firma, która szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu; każdego dnia obsługują średnio około 2,5 tys. lotów, a rocznie - około miliona. PAŻP odpowiada też za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie. Agencja zatrudnia ponad 570 kontrolerów. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta