Według obecnych kursów można przeliczyć te kwoty odpowiednio na 82 grosze (+VAT) i 26 groszy (+VAT). Cena nie uwzględnia podatku, którego wysokość zależy od stawek w kraju, z którego dzwonimy lub wysyłamy wiadomość; stawki VAT w państwach członkowskich UE mieszczą się w przedziale od 17 do 27 proc.

"Maksymalne stawki za rozmowy w obrębie UE stanowią namacalny przykład wpływu jednolitego rynku cyfrowego na codzienne życie mieszkańców Unii. Budowa jednolitego rynku cyfrowego doprowadziła do powstania 35 nowych praw i swobód cyfrowych. Ogółem te nowe przepisy w dziedzinie telekomunikacji pomogą Unii zaspokoić rosnące potrzeby Europejczyków w zakresie łączności i zwiększą konkurencyjność UE" - powiedział wiceprzewodniczący KE do spraw jednolitego rynku cyfrowego Andrus Ansip.

Marija Gabriel, komisarz UE do spraw gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego, oświadczyła: "Po zniesieniu opłat roamingowych w czerwcu 2017 roku Unia wprowadziła regulacje przeciwko wygórowanym opłatom za połączenia międzynarodowe. Dzięki nim Bruksela może ustalać nowe maksymalne stawki za rozmowy międzynarodowe i wiadomości SMS w obrębie UE. Ma to obronić Europejczyków przez wysokimi rachunkami za połączenia telefoniczne realizowane w obrębie Europy".

Nowe przepisy dotyczące rozmów międzynarodowych są rozwiązaniem problemu znacznych różnic cenowych, które dotychczas odnotowywano między poszczególnymi państwami członkowskimi. Średnio standardowa cena wewnątrzunijnego połączenia do sieci stacjonarnej lub komórkowej była trzy razy wyższa niż standardowa cena krajowego połączenia, a standardowa cena wewnątrzunijnej wiadomości SMS ponad dwa razy wyższa niż wiadomości krajowej. W niektórych przypadkach standardowa cena połączenia wewnątrzunijnego może być nawet dziesięć razy wyższa od standardowej ceny połączeń krajowych.

Reklama

Z aktualnego badania Eurobarometru dotyczącego połączeń międzynarodowych wynika, że 42 proc. respondentów kontaktowało się w ciągu ostatniego miesiąca z osobą w innym kraju UE. 26 proc. respondentów stwierdziło, że korzysta w tym celu z telefonu stacjonarnego, komórkowego lub SMS.

Operatorzy telekomunikacyjni w całej UE mają obowiązek poinformować konsumentów o nowych stawkach maksymalnych. Zaczną one obowiązywać we wszystkich 28 krajach UE od środy, a wkrótce potem także w Norwegii, Islandii i Liechtensteinie.

Stawki maksymalne dotyczą wyłącznie klientów indywidualnych. Klienci biznesowi nie są objęci tą formą regulacji cen, gdyż wielu operatorów proponuje odrębne, specjalne oferty przeznaczone dla tej grupy użytkowników.

Limity cenowe nie mają zastosowania do pakietów lub abonamentów oferowanych za stałą cenę i obejmujących określoną liczbę międzynarodowych rozmów lub SMS-ów w UE.

Klienci, którzy stwierdzą, że ich pakiet bądź abonament przestanie się opłacać po wejściu w życie nowych limitów cenowych, mogą zawsze zrezygnować z pakietu i przejść na zwykłą taryfę minutową dla połączeń głosowych i SMS-ów w obrębie UE.

W wyjątkowych okolicznościach krajowe organy regulacyjne odpowiadające za komunikację elektroniczną mogą przyznać operatorowi odstępstwo od regulacji cenowych. Odstępstwo takie ma charakter wyjątkowy i dotyczy operatorów, którzy specjalizują się w połączeniach międzynarodowych lub mają bardzo niską marżę zysku na cenach krajowych. Krajowy organ regulacyjny odpowiedzialny za telekomunikację powinien dysponować wykazem operatorów, którym można przyznać takie odstępstwo.

>>> Czytaj też: Transformacja energetyczna jest nieuchronna. Spółki dostosują się do PEP