Warszawa i okoliczne gminy planują rozbudowę metropolitalnego systemu tras rowerowych - poinformowali w piątek przedstawiciele stołecznego ratusza. W pierwszej kolejności planowana jest budowa lub modernizacja blisko 330 km tras za prawie 340 mln zł.

Prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz powiedziała na piątkowej konferencji, że w efekcie współpracy samorządu województwa mazowieckiego, miasta oraz podwarszawskich gmin w konkursie wybrano do realizacji 13 projektów, dzięki którym zostanie powiększona sieć dróg rowerowych.

Miasto wyjaśnia, że jednym z głównych kryteriów wyboru konkretnych projektów tras było to, czy tworzą one spójne połączenia międzygminne oraz jak wpisują się w istniejącą sieć. Drugim ważnym argumentem była możliwość dojechania drogą rowerową do przystanku, bądź zintegrowanego węzła przesiadkowego transportu publicznego.

Planowane inwestycje - jak mówił wiceprezydent miasta Michał Olszewski - to głównie budowa nowych, ale również modernizacja istniejących dróg rowerowych w Warszawie i 34 gminach sąsiadujących ze stolicą. Całkowity koszt niemal 330 km tras to prawie 340 mln zł.

Dyrektor biura funduszy europejskich stołecznego ratusza Maciej Fijałkowski poinformował, że samorządy otrzymają ponad 241 mln zł dofinansowania z funduszy europejskich w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, uwzględnionych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Zapowiedział, że niebawem zostaną zawarte umowy na dofinansowanie wybranych projektów.

Reklama

Olszewski mówił, że sieć dróg rowerowych metropolii warszawskiej ma być zintegrowana z transportem publicznym. Przekonywał, że będzie to doskonała alternatywa dla mieszkańców codziennie dojeżdżających do pracy samochodem.

Ratusz zwraca uwagę, że rower jako codzienny środek transportu to zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu, a także poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. "Jednym z naszych celów w metropolii jest dbanie o to, żebyśmy mieli jak najczystsze powietrze" - powiedział Olszewski.

Burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego Jacek Kowalski powiedział dziennikarzom, że nowe ścieżki rowerowe nie tylko połączą gminy ościenne ze stolicą, ale również rozwiną sieć szlaków turystycznych.

Trasy zostaną jednolicie oznakowane. Charakterystyczne kolorowe rowery będą także elementem planowanych akcji informacyjno-promocyjnych zachęcających mieszkańców metropolii do korzystania z rowerów podczas codziennych dojazdów do pracy czy szkoły.

To był pierwszy konkurs na budowę sieci dróg rowerowych w ramach metropolii. Na kwiecień 2017 r. planowany jest kolejny nabór wniosków. W ramach realizacji spójnego systemu sieci tras rowerowych samorządy metropolii warszawskiej zaplanowały ok. 1,1 tys. km tras rowerowych.

>>> Czytaj też: Dochody i wydatki Warszawy w 2017 roku. Oto największe inwestycje w stolicy