"Konsultacje społeczne są niezwykle ważne. Od początku założyliśmy sobie, że żadna inwestycja, a w szczególności tak strategiczna, jaką jest przekop Mierzei Wiślanej, nie może być realizowana bez opinii mieszkańców. Tak naprawdę robimy tę drogę wodną dla bezpieczeństwa Polski, ale też dla bezpieczeństwa mieszkańców, którzy mieszkają nad Zalewem Wiślanym i w tej części Polski"- podkreślił w rozmowie z PAP wiceminister Witkowski.

Dodał, że przedsięwzięcie ma służyć bezpieczeństwu militarnemu, ale też rozwinięciu możliwości gospodarczych regionu i mieszkańców. "To oni będą beneficjentami portu w Elblągu. Będą nimi także mieszkańcy portów nadzalewowych - wskazał.

"Konsultacje są istotne, bo chcemy poznać opinie mieszkańców. Rozwiać wszelkie ich wątpliwości. Już na ukończeniu jest projekt techniczny tego przedsięwzięcia, przypomnę, że są to wrota sztormowe śluzy, dwa mosty zwodzone i pełna kompensacja środowiskowa"- podkreślił wiceminister Witkowski.

30 maja do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni przekazał dokumentację dot. inwestycji, w tym raport odziaływania na środowisko planowanego przekopu. Dokumentacja jest obszerna, bo liczy ok. 1 tysiąca stron.

Reklama

Rzeczniczka RDOŚ w Olsztynie Justyna Januszewicz, przypomniała, że w ramach rozpoczętych w środę konsultacji społecznych do 12 lipca można zgłaszać opinie i wnioski dot. inwestycji do RDOŚ w Olsztynie.

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie, która podjęła postępowanie, wystąpiła już do Państwowej Granicznej Inspekcji Sanitarnej w Elblągu oraz Gdyni, a także do dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku oraz Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o opinię w sprawie planowanego przedsięwzięcia i wskazanie warunków jego realizacji.

Wiceminister Witkowski mówił wcześniej, że RDOŚ ma dwa miesiące (do końca lipca-PAP) na wydanie decyzji środowiskowej.

Decyzja środowiskowa jest ważnym dokumentem, ponieważ jest dołączona do wniosków o wydanie innych decyzji umożliwiających realizację przekopu Mierzei.

W trzecim kwartale tego roku spodziewane jest wydanie pozwolenia na budowę, po szeroko przeprowadzonych konsultacjach - mówił Witkowski. W czwartym kwartale przeprowadzony zostanie przetarg na wyłonienie generalnego wykonawcy robót budowlanych i wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę inwestor (Urząd Morski w Gdyni-PAP) będzie mógł przygotować teren pod inwestycję. Ma się to stać na przełomie tego i przyszłego roku - wskazywał wcześniej wiceminister.

Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Zarząd woj. pomorskiego negatywnie zaopiniował plany inwestycji. W jego ocenie budzi ona obawy ze względów ekonomicznych i przyrodniczych. Z kolei sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjął stanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak ocenił, jest to inwestycja istotna dla rozwoju całego subregionu elbląskiego.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu PiS, ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 metrów i szerokości 20 metrów.

W maju 2016 r. specjalną uchwałę w sprawie budowy kanału żeglugowego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" podjął rząd. Koszt przekopu, który miałby powstać w latach 2017-2022, szacowano na 880 mln zł. W ubiegłym roku parlament przyjął specjalną ustawę w tej sprawie. W środę Sejm przyjął nowelizację specustawy ws. przekopu Mierzei Wiślanej dostosowując ją do obowiązujących przepisów Prawa wodnego. Według nowelizacji to nie marszałkowie województw, a Wody Polskie wydają zgody i pozwolenia wodno-prawne. (PAP)

autorka: Agnieszka Libudzka