Jak wynika z ogłoszenia w biuletynie GZM, termin naboru zgłoszeń upływa 31 grudnia br.; jednym z kluczowych kryteriów jest pięcioletni staż pracy, w tym co najmniej trzy lata na stanowisku kierowniczym w związanej z zarządzaniem transportem jednostce samorządu, samorządowej jednostce organizacyjnej lub w innej instytucji.

O rezygnacji dotychczasowego szefa ZTM Marka Kopla GZM informowała w ub. tygodniu. Jak podano, jego umowa trwa do końca tego roku. Z powodów osobistych złożył wniosek o jej przedłużenie jedynie do końca stycznia 2019 r., aby dokończyć proces przejmowania i integrowania trzech dotychczasowych związków komunikacyjnych w strukturach ZTM.

„Biorąc pod uwagę nowe wyzwania i oczekiwania w stosunku do organizacji komunikacji publicznej jestem przekonany, że prace te powinny zostać powierzone osobie o nowym spojrzeniu na organizację komunikacji publicznej w Metropolii” - mówił Kopel, pełniący też od lat funkcję wiceprzewodniczącego jednego z dotychczasowych związków komunikacyjnych, a od kilku tygodni - radnego woj. śląskiego.

Wyzwania stojące przed nowym dyrektorem – formułowane od wielu miesięcy przez miasta i gminy członkowskie Metropolii - będą dotyczyły m.in przemodelowania sieci połączeń komunikacji miejskiej i ułożenia nowych rozkładów. Jednym z pierwszych zadań będzie jednak skalkulowanie zaangażowania finansowego samorządów w dotowanie komunikacji, wobec tego, że w nowy rok Metropolia wejdzie bez doszacowanych składek gmin w tym zakresie.

Reklama

To pokłosie nieprzyjęcia 30 listopada br. przez zgromadzenie GZM uchwały ws. ustalenia wysokości składki zmiennej na zadanie związane z organizacją transportu publicznego w Metropolii w 2019 r. Wyrażając na nią zgodę miasta i gminy członkowskie Metropolii zaakceptowałyby swoje przyszłoroczne wydatki związane z finansowaniem komunikacji miejskiej - organizowanej już przez GZM.

Przy założeniu, że Metropolia przejmie funkcję organizatora od 1 stycznia 2019 r. (według ustawy o związku metropolitalnym w woj. śląskim może to następować z początkiem każdego roku), zgodnie ze statutem GZM, do połowy 2018 r. zgromadzenie związku musiało ustalić wysokość części zmiennej składek rocznych poszczególnych gmin na kolejny rok.

W połowie br., wobec kwestii proceduralnych oraz braku wielu danych, wysokość tę oparto o koszty komunikacji z 2018 r. - z pominięciem wielu czynników, jak prognozy cen kosztów paliwa, inflacji itp. Dotychczasowi samorządowi organizatorzy, tworząc projekty swoich planów finansowych, musieli następnie określić niezbędną składkę, co zrobili przygotowując odpowiednie plany finansowe na przyszły rok.

To jedyna możliwa droga wynikająca z ustawy stanowiącej metropolię w woj. śląskim. Ustawa określa bowiem, że w ślad za przekazywaniem Metropolii określonych zadań przekazuje się do Metropolii środki, które służyły ich wykonywaniu. Dotychczasowi organizatorzy przygotowali więc plany finansowe na gruncie ich dotychczasowego funkcjonowania.

Oznacza to, że plany te powstały na bazie dotychczasowego kształtu funkcjonowania komunikacji (z obecnymi trasami, rozkładami itp.), jednak z uwzględnieniem wszystkich znanych i prognozowanych czynników finansowych. Przyszłoroczne składki na komunikację wzrosły w ten sposób o kilka-kilkanaście procent lub więcej.

Przeciwko skali wzrostu składek zaprotestowała część miast. Ich przedstawiciele argumentowali, że organizatorzy nie dostarczyli samorządom pełnej wiedzy, skąd wynikają proponowane wielkości podwyżek; w części miast i gmin powstały też problemy związane z powiadomieniem o wysokości podwyżek już w trakcie zaawansowanych prac nad budżetami na 2019 r.

Choć Kopel odpowiadał, skąd wzięły się podwyżki w obrębie największego dotychczasowego związku, a część prezydentów opowiadała się za przyjęciem podwyższonych składek i ich późniejszą weryfikacją, w głosowaniu nie zostały one przyjęte. Oznacza to, że Metropolia (poprzez ZTM) przejmie od 1 stycznia organizację komunikacji, a zaraz potem zacznie weryfikację składek.

Niezależnie od tej kwestii przyjęty mechanizm przejmowania komunikacji przez GZM oznacza, że pierwsze zmiany w organizacji komunikacji, np. w zakresie dublujących się połączeń, mogą nastąpić po 1 stycznia. Zarząd Metropolii deklarował, że kroki te będą podejmowane w odniesieniu do powstających obecnie: Studium transportowego subregionu centralnego woj. śląskiego oraz Koncepcji kolei metropolitalnej.(PAP)

autor: Mateusz Babak