Jak poinformował we wtorek PAP rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk, koszt dostawy do 60 nowych tramwajów wraz z materiałami eksploatacyjnymi został przez dostawcę wyceniony na ponad 619,3 mln zł brutto.

Wartość złożonej oferty przekracza środki zaplanowane na realizację tego kontraktu, bowiem MPK SA wyceniło jego szacunkową wartość na ponad 554,7 mln zł brutto.

Ostateczna liczba zamawianych pojazdów będzie zależeć m.in. od wysokości dofinansowania z Unii Europejskiej.

Oferta – zaznaczył rzecznik - zostanie teraz sprawdzona pod względem zgodności z warunkami zawartymi w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Dopiero wtedy zamawiający zdecyduje, jakie będą dalsze losy przetargu.

Reklama

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, jeżeli wybór dostawcy przebiegnie bez problemów, to dostawy pierwszych dziesięciu nowych tramwajów z tego zamówienia mogłyby się rozpocząć pod koniec 2021 roku.

Zamawiane przez krakowskiego przewoźnika tramwaje będą mieć minimum sześć drzwi i zmieszczą co najmniej 220 osób. Dwa wagony będą wyposażone w innowacyjny system do jazdy bez sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania.

Wszystkie tramwaje będą wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, monitoring, porty USB do ładowania smartfonów oraz system liczenia pasażerów. Nowością będą specjalne oparcia dla osób stojących.

Jak przypomniał rzecznik, w przyszłym roku do Krakowa zostanie dostarczonych 50 nowych, niskopodłogowych tramwajów, które wyprodukuje firma Stadler Polska. Wartość tego kontraktu, zawartego w zeszłym roku, wynosi ok. 450 mln zł. Zakup pojazdów będzie sfinansowany z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) na łączną sumę 376 mln zł, który krakowski przewoźnik uzyskał w grudniu zeszłego roku.

Według władz spółki po zrealizowaniu tych zakupów krakowski przewoźnik będzie posiadał około 2/3 nowoczesnego taboru tramwajowego.

Ostatni duży kontrakt na dostawę tramwajów krakowskie MPK zrealizowało w 2015 roku - wtedy 36 pojazdów o długości prawie 43 m dostarczyła bydgoska Pesa. Niskopodłogowy tramwaj przygotowano specjalnie dla Krakowa. Zakup kosztował ponad 291,2 mln zł netto, z czego 80 proc. stanowiło unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wcześniej przetargi na dostawy nowych tramwajów dla Krakowa wygrywała firma Bombardier Transportation - od 2000 r. dostarczyła 74 niskopodłogowe pojazdy. W sumie krakowski przewoźnik ma ok. 300 tramwajów, z czego niemal 60 proc. to pojazdy z obniżoną podłogą.

>>> Czytaj też: PKP Cargo podpisały umowę z Newagiem na 31 lokomotyw Dragon 2 za ponad 518,9 mln zł