Chodzi o unijny projekt Katowickiego Inteligentnego Systemu Zarządzania Transportem (ITS) o wartości oszacowanej pierwotnie na 56,5 mln zł. Został on dofinansowany kwotą 47,8 mln zł w konkursie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020, dotyczącym rozwoju infrastruktury transportu niskoemisyjnego.

Zgodnie z informacjami z czerwca ub. roku, gdy rozpoczynał się pierwszy przetarg, miasto zamierzało pozyskać system w ciągu 20 miesięcy od zawarcia umowy. Cały przedmiot zamówienia o wartości oszacowanej wstępnie na 55,8 mln zł bez VAT podzielono w przetargu na dwie części: wdrożenia (w ciągu 20 miesięcy) oraz utrzymania przez kolejne 66 miesięcy (jako prawo opcji).

W terminie składania ofert, ustalonym pierwotnie na 20 lipca ub. roku, a przedłużonym stopniowo aż do 8 kwietnia br., złożono ponad 730 pytań i ostatecznie spłynęły trzy oferty. Najtańszą – w obu częściach – przedstawiło konsorcjum polskiej spółki T4B i czeskiej Cross Zlin, proponując ceny 88,3 mln zł za wdrożenie systemu i 24,2 mln zł za jego utrzymanie (łącznie 112,5 mln zł brutto).

Kolejne oferty złożyły firmy Sprint (101 mln zł za pierwszą część i 18 mln zł za drugą; łącznie 119 mln zł brutto) i Siemens Mobility (108,7 mln zł za pierwszą część i 23,8 mln zł za drugą; razem 132,5 mln zł brutto). Miasto podało, że na sfinansowanie zamówienia przeznaczyło 68,6 mln zł brutto (50,4 mln zł za pierwszą część i 18,3 mln zł za drugą). Następnie przetarg unieważniło.

Jak poinformowała PAP we wtorek rzeczniczka katowickiego magistratu Ewa Lipka, w rozpoczętym w poniedziałek kolejnym postępowaniu nieco okrojono zakres zamówienia (m.in. w zakresie liczby objętych systemem skrzyżowań), przy założeniu utrzymania budżetu unijnego projektu. Zmieniły się też terminy realizacji. Wdrożenie systemu ma nastąpić w 24 miesiące (pozostawiono termin utrzymania systemu przez 66 miesięcy).

Zamówienie obejmuje zaprojektowanie, budowę, dostawę i montaż elementów systemu zarządzania ruchem, z wszystkimi elementami potrzebnymi do współdziałania podsystemów m.in.: dynamicznej informacji dla kierowców (w tym parkingowej), planowania podróży intermodalnych, przydzielania priorytetu pojazdom uprzywilejowanym oraz komunikacji zbiorowej, obsługi systemów sterowania sygnalizacjami i znakami zmiennej treści, zarządzania zdarzeniami drogowym i odczytu tablic rejestracyjnych, archiwizacji, analizy i planowania oraz informacji o sytuacji ruchowej.

W specyfikacji przetargowej zaznaczono m.in., że katowicki ITS powinien możliwie wykorzystywać istniejącą infrastrukturę techniczną oraz współpracować z działającymi i rozbudowywanymi systemami w mieście, jak sterowniki sygnalizacji świetlnych, Katowicki Inteligentny System Monitoringu i Analiz czy systemy karty publicznej i informacji pasażerskiej oraz systemami zewnętrznymi.

Obecny termin składania ofert wyznaczono w ponowionym przetargu na 11 grudnia br. Założono ich ocenę pod kątem kryteriów: ceny (60 proc.), oceny zaproponowanego systemu (20 proc.) oraz poprawy warunków ruchu (20 proc.). W specyfikacji przetargowej m.in. określono korytarze transportowe, których dotyczyło będzie kryterium poprawy warunków ruchu - osobno dla tramwajów, autobusów i pojazdów indywidualnych.(PAP)

autor: Mateusz Babak