Ważna wiadomość dla PKP Intercity - agencja Fitch przyznała obligacjom przewoźnika rating długoterminowy, dzięki któremu może zaoszczędzić nawet 300 mln zł na projekcie Pendolino.

Agencja Fitch po raz pierwszy przyznała PKP Intercity długoterminowe ratingi - w walucie zagranicznej na poziomie „BBB-”, a w walucie krajowej „BBB”. Długoterminowy rating na skali krajowej jest na poziomie „A”. Perspektywa ratingów została określona przez Fitch jako stabilna.

To ważna wiadomość dla przewoźnika, który zamierza podpisać ze Skarbem Państwa umowę na zabezpieczenie spłaty kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na zakup 20 superpociągów Pendolino. PKP Intercity szacuje, że ocena Fitch pozwoli mu obniżyć koszty gwarancji Skarbu Państwa o 1,3 proc. w skali roku.

- Decyzja agencji Fitch otwiera nowe możliwości przed PKP Intercity w zarządzaniu finansami. Daje oszczędności, które po zsumowaniu projektów inwestycyjnych mogą wynieść nawet ok. 20 mln zł rocznie. Przy wartym 1,6 mld zł kontrakcie na zakup Pendolino oszczędności w czasie trwania projektu, czyli 20 lat, powinny wynieść ok. 300 mln zł – oblicza dla DGP prezes PKP Jakub Karnowski.

Zakup Pendolino ma zostać w połowie sfinansowane z kredytu EBI, do czego wymagane są gwarancje Skarbu Państwa. EBI to obecnie największy partner PKP Intercity we wsparciu kredytowym (na koniec września 2012 r. gwarantowane przez państwo pożyczki z tego źródła stanowiły 37 proc. całego zadłużenia spółki).

Reklama

PKP IC twierdzi, że rating na poziomie „BBB ” to dla rynku informacja, że firma może wyemitować obligacje o dobrej jakości kredytowej, które posłużą do spłaty rekordowych zakupów taborowych. Na razie przewoźnik nie ujawnia, na jaką kwotę wyemituje obligacje i jaki będzie ich termin zapadalności. PKP IC planuje w latach 2013-2015 ok. 4,1 mld zł wydatków inwestycyjnych, które oprócz Pendolino obejmą m.in. zakup 93 wagonów pasażerskich i 30 lokomotyw.