PKN Orlen dostarczy wodór, zapewniając paliwo dla transportu miejskiego, a Płock kupi autobusy niskoemisyjne przystosowane do takiego napędu - zakłada projekt, w sprawie którego PKN Orlen i Urząd Miasta Płocka podpisały w środę list intencyjny.

PKN Orlen ma dostarczyć wodór, zapewniając to paliwo dla transportu miejskiego, oraz ma wybudować stacje zasilania. Płock ma wyposażyć miasto w autobusy o napędzie wodorowym, niskoemisyjne” – powiedział po podpisaniu listu członek zarządu płockiego koncernu ds. operacyjnych Józef Węgrecki.

„Generalnie wodór jest paliwem przyszłości, o tym mówią już głośno wszyscy, także w Europie. Tu rozwój idzie bardzo szybko. Rośnie sprawność elektrolizerów i przesyłu wodoru gazociągami. Uważam, że mamy szansę być w czołówce” – podkreślił Węgrecki.

Jak przyznał, PKN Orlen będzie chciał wykorzystywać m.in. wodór wytwarzany w Anwilu, spółce zależnej płockiego koncernu. Pierwsza stacja wodoru ma powstać we Włocławku wraz hubem produkcyjnym w I kwartale 2021 r. Dodał, że w przyszłości płocki koncern będzie mógł też produkować wodór na farmach wiatrowych zlokalizowanych na Bałtyku - w elektrolizerach, poza szczytem.

Paliwo wodorowe to być może przyszłość, nie tylko transportu komunalnego, ale transportu w ogóle. Dzisiaj rozpoczynamy długą drogę. Cieszę się, że możemy robić to wspólnie i w efekcie za dwa, trzy, może cztery lata mieć transport zeroemisyjny, mega ekologiczny” – podkreślił prezydent Płocka Andrzej Nowakowski.

Reklama

Dodał, iż miasto będzie musiało postarać się o wsparcie ze środków zewnętrznych, najprawdopodobniej unijnych, aby odnawiając, dostosować jednocześnie tabor komunikacji publicznej do paliwa wodorowego.

List intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy zasilane wodorem PKN Orlen i Urząd Miasta Płocka podpisały w środę podczas XXVI Sympozjum Naukowo-Technicznego CHEMIA 2020, zorganizowanego przez BMP, wydawcę m.in. czasopisma „Chemia Przemysłowa” i portalu kierunekCHEMIA.pl.

W Płocku znajduje się główny zakład produkcyjny PKN Orlen, który jest największym kompleksem rafineryjno-petrochemicznym w Polsce i jednym z największych w Europie.

Jak podkreślił PKN Orlen, efektem działań prowadzonych w ramach listu intencyjnego podpisanego z Urzędem Miasta Płocka, „ma być stworzenie infrastruktury tankowania wodoru, przeznaczonej dla pojazdów komunikacji miejskiej oraz usług publicznych”. Zaznaczył przy tym, iż jego strategia „przewiduje prace nad rozwojem paliw alternatywnych wykorzystywanych w transporcie”.

„Obecnie Grupa Orlen wytwarza ok. 45 ton wodoru na godzinę, z czego większość zużywana jest na potrzeby procesów produkcyjnych” – podał PKN Orlen. Zwrócił jednocześnie uwagę, iż koncern „rozwija również technologię magazynowania, transportowania i dystrybuowania paliwa wodorowego”.

PKN Orlen przypomniał, że „zgodnie z wprowadzanymi regulacjami, samorządy będą zobowiązane do konsekwentnego zwiększania udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie realizującej usługi publiczne”. „Paliwa wodorowe w Polsce, obecnie znajdujące się przede wszystkim w fazie testowej, jednak po wdrożeniu rozwiązań technicznych i legislacyjnych będą stanowiły istotne uzupełnienie miksu energetycznego w transporcie ciężkim” – zauważył płocki koncern.

W październiku 2019 r. podobny listy intencyjny, jak w Płocku - o współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego napędzanego wodorem - PKN Orlen podpisał z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią.

Koncern informował wówczas, że podjął decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, który następnie wykorzystywany będzie do napędu samochodów i autobusów elektrycznych nie tylko w obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wyjaśniał, że instalacja powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki Orlen Południe, a rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego planowane jest w 2021 r.

Z kolei w grudniu 2019 r. PKN Orlen i Pesa podpisały list intencyjny o współpracy, która obejmie m.in. badania w celu opracowania przez spółkę z Bydgoszczy pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych.

Koncern zapowiedział w środę, że w najbliższym czasie zamierza porozumieć się z kolejnymi samorządami w ramach projektu rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy zasilane wodorem.

>>> Czytaj też: Niemcy żegnają się z węglem. Rząd przeznaczył 4,35 mld euro na rekompensaty dla przemysłu