Budowa łącznika potrwa trzy lata, a jej zakończenie planowane jest w 2023 roku.

Jak przypomniał marszałek Małopolski Witold Kozłowski podczas podpisania umowy w Tarnowie, nowa droga jest oczekiwana przez mieszkańców Tarnowa i okolic - ułatwi i usprawni komunikację w tej części województwa. „Dokładamy wszelkich starań, aby infrastruktura drogowa w Małopolsce była coraz lepsza. Rusza właśnie budowa kolejnej, solidnej i bezpiecznej drogi, tak bardzo oczekiwanej” - zaznaczył.

Dzięki nowej inwestycji autostrada A4 zyska połączenie z drogą wojewódzką nr 973 w miejscowości Kępa Bogumiłowicka k. Tarnowa. Zadanie obejmuje zaprojektowanie trasy i uzyskanie dla niej decyzji administracyjnych, uzgodnień i opinii, w tym zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z klauzulą natychmiastowej wykonalności.

Przygotowania do budowy nowej drogi wojewódzkiej z Mościc przez Kępę Bogumiłowicką i Ostrów do ronda w Wierzchosławicach trwały od wielu lat.

Reklama

W zeszłym roku ZDW unieważnił pierwszy przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie łącznika z powodu zbyt drogich ofert przedstawionych w postępowaniu.

W marcu tego roku z inicjatywy zarządu województwa małopolskiego została podpisana umowa między czterema samorządami dotycząca wspólnego udziału w budowie nowej drogi. Samorządowcy zadeklarowali zabezpieczenie wsparcia finansowego dla realizacji tego przedsięwzięcia.

Zadanie obejmuje budowę łącznicy o długości ok. 2,6 km, jako drogi jednojezdniowej, o dwóch i trzech pasach ruchu, a także nowego mostu na rzece Dunajec o długości ok. 830 metrów, wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą.

Członek zarządu Małopolski Łukasz Smółka wskazał, że spore znaczenie dla inwestycji miały podjęte negocjacje w Wodami Polskimi, które zgodziły się na obniżenie wymogów odnośnie podpór pod mostem, co znacznie obniżyło koszty.

„Dokonaliśmy montażu finansowego i takich przesunięć w budżecie, aby zabezpieczyć wystarczającą ilość środków finansowych na realizację tego zadania” - podkreślił.

Anna Pieczarka, członek zarządu województwa oceniła, że inwestycja ułatwi życie mieszkańcom, ale też przyczyni się do gospodarczej aktywizacji regionu. „Ten łącznik bardzo potrzebny jest między innymi dwóm największym pracodawcom w regionie – Grupie Azoty i Zakładom Mechanicznymi” - przypomniała.

Inwestor - Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie - zgłosił zadanie do unijnego dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Unijna dotacja wynosi 133,5 mln zł, a dodatkowo z budżetu państwa pozyskano ponad 13 mln zł.(PAP)

autor: Rafał Grzyb