Wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera zatwierdził w piątek projekty budowlane i wydał pozwolenia na budowę ostatniego, blisko czterokilometrowego odcinka drugiej linii metra w północno-wschodniej części stolicy - na Targówku.

Pozwolenia dotyczą stacji Zacisze (C19) u zbiegu ulic Figara i Rolanda oraz Bródno (C21) u zbiegu Kondratowicza i Rembielińskiej. Zakres zaplanowanych tam prac przewiduje budowę stacji wraz z torami odstawczymi, tuneli, a także przebudowę infrastruktury technicznej i obiektów towarzyszących, w tym: wejść, wind, przebudowę sieci uzbrojenia terenu, dróg i układu drogowego, a także, w odrębnej decyzji, wentylatorni szlakowej V19 (ul. Władysława Łokietka – między ul. Chojnowską a ul. Samarytanka).

Wkrótce, jak informuje stołeczny urząd, powinny zostać wydane pozwolenia także dla pozostałych wentylatorni - V20 i V21, dzięki czemu możliwe będzie podpisanie umowy z konsorcjum firm Astaldi i Gülermak, które zwyciężyły w postępowaniu na wybór wykonawcy ostatniego odcinka linii metra M2 w prawobrzeżnej Warszawie. Będą mieli na to 36 miesięcy, a koszt tej inwestycji wynosi prawie 1,4 mld złotych.

Warszawskie metro składa się z dwóch linii. Pierwsza część drugiej została otwarta w 2015 roku, a jej budowę wsparła 776 mln euro Unia Europejska. W styczniu 2017 roku UE zainwestowała kolejne 432 mln euro w drugi etap prac. Inwestycja dotycząca II linii metra jest zlokalizowana w dzielnicach Wola i Bemowo (odcinek zachodni) oraz Targówek (odcinek wschodnio-północny). Cała inwestycja obejmuje budowę trzech stacji na odcinku wschodnio-północnym, dwóch na odcinku zachodnim i zakup 17 pociągów. Jej całkowita wartość wynosi ponad 3,5 mld zł. Niemal 2 mld zł stanowi dotacja unijna. Druga linia ma zostać ukończona do 2023 r.

Reklama

Pierwszą linią metra, która w całości działa od października 2008 r., dziennie jeździ ok. 500 tys. pasażerów. Pociągi na drugiej rozpoczęły kursowanie w marcu 2015 r. i dziennie przewożą ponad 140 tys. pasażerów.(PAP)

Autor: Dorota Stelmaszczyk