Jak powiedział podczas konferencji prasowej po podpisaniu umowy w Ełku prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, wykonawca, firma Torpol SA ma dwa lata na realizację inwestycji, dzięki której pociągiem pasażerskim z Olsztyna do Ełku będzie można dojechać w ciągu 2 godz. 11 minut, czyli o 1 godz. 22 min. szybciej niż obecnie.

W ramach umowy, wartej blisko 290 mln zł netto, wykonawca zrobi dokumentację projektową i zrealizuje roboty budowlane na 112-km odcinku linii kolejowej nr 219 z Szczytna przez Pisz i Orzysz do Ełku. Po modernizacji dopuszczalna prędkość na tej linii zostanie podniesiona do 120 km na godz. dla pociągów pasażerskich i 80 km na godz. dla pociągów towarowych.

Według PKP PLK nie tylko skróci się czas dojazdu do położonych wzdłuż tej linii miejscowości wypoczynkowych na Mazurach, ale nastąpi poprawa jej przepustowości i komfortu podróży. Remont przejazdów kolejowych zwiększy bezpieczeństwo pasażerów pociągów i kierowców.

Zostaną wymienione tory, wyremontowane mosty i przepusty. Zmodernizowane będą cztery stacje: w Szczytnie, Drygałach, Spychowie i Piszu, oraz przebudowanych zostanie 14 przystanków. Na peronach będą zamontowane wiaty, nowe oświetlenie, wyraźne oznakowanie i czytelna informacja pasażerska.

Reklama

Prezes Merchel ocenił podczas konferencji, że poniedziałek jest szczególnym dniem, bo wartość kontraktów podpisanych od początku roku przez PKP PLK przekroczyła 13 mld zł. Jak zapowiedział, wartość kontraktów na koniec roku wyniesie ok. 20 mld zł.

W poniedziałek poza umową w Ełku, podpisano dwie w woj. podlaskim: na linię kolejową Lewki - Hajnówka (wartości 77 mln zł), oraz Białystok - Bielsk Podlaski (63 mln zł). Wszystkie te inwestycje są współfinansowane ze środków UE w ramach programu operacyjnego Polska Wschodnia.

Uczestniczący w konferencji w Ełku wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit ocenił, że sprawna realizacja Krajowego Programu Kolejowego pokazuje, że rząd konsekwentnie likwiduje wykluczenia komunikacyjne i realizuje politykę zmierzającą do spójnego i zrównoważonego rozwoju. Jak przypomniał, o modernizację linii Szczytno - Ełk od wielu lat dopominały się samorządy oraz mieszkańcy Warmii i Mazur.

Zdaniem wojewody warmińsko-mazurskiego Artura Chojeckiego remont tej linii jest niezwykle istotny nie tylko ze względu na poprawę połączeń pasażerskich, ale też potrzeby ruchu towarowego, w tym przemysłu drzewnego. Jak mówił, poprawi też skomunikowanie regionu z portem lotniczym w Szymanach k. Szczytna. Wojewoda przypomniał, że inwestycja jest ważna również dla obronności, bo zapewni lepszy transport kolejowy poligonowi w Orzyszu.

Wartość inwestycji kolejowych w woj. warmińsko-mazurskim umieszczonych na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego sięga obecnie ponad 1,5 mld zł. To: modernizacje linii kolejowych: nr 38 na odcinku Ełk-Korsze wraz z elektryfikacją, nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn, nr 219 na odcinku Ełk-Szczytno, a także rewitalizacja linii nr 221 Gutkowo-Braniewo i prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pomorskie-Iława-Olsztyn-Korsze.

Na liście rezerwowej są natomiast prace na linii E 75 na odcinku Białystok-Suwałki-Trakiszki oraz rewitalizacja linii nr 220 z Olsztyna do Gutkowa.

(PAP)