O szczegółach planowanej inwestycji poinformowano w poniedziałek na konferencji prasowej zorganizowanej na terenie gdańskiej stacji. Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji Regionu Północnego PKP Polskie Linie Kolejowe Andrzej Krawczyński poinformował, że w ramach robót oba perony przeznaczone do obsługi ruchu dalekobieżnego zostaną m.in. podwyższone, co ma ułatwić pasażerom wsiadanie do i wysiadanie z pociągów.

Platformy mają zyskać antypoślizgową, wykonaną z granitu, nawierzchnię. Renowację przejdą też wiaty. Mają one zachować swój dotychczasowy historyczny wygląd, a zakres prac nad ich odnową został skonsultowany z konserwatorem zabytków. Na peronach pojawią się też nowe ławki, oświetlenie, tablice i gabloty informacyjne oraz zegary.

Modernizacja obejmie też oba przejścia podziemne prowadzące na perony: przejście łączące budynek dworca z peronami dalekobieżnymi oraz tunel prowadzący na perony i zarazem łączący ulicę Podwale Grodzkie z ul. 3 Maja.

Pojawią się tutaj cztery windy oraz schody ruchome (także cztery komplety), co ma m.in. zapewnić dostęp do peronów osobom niepełnosprawnym i innym pasażerom mającym kłopoty z poruszaniem się. Stacja będzie w pełni dostosowana do obsługi osób o ograniczonej mobilności – zapewniono na konferencji.

Reklama

Jak poinformowano, przetarg na realizację robót wygrało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Krawczyński wyjaśnił, że prace mają ruszyć w pierwszych dniach września br. i będą one prowadzone „na żywym organizmie”, czyli bez zamykania stacji. Prace mają potrwać 31 miesięcy, a ich zakończenie przewidziane jest na styczeń 2020 r.

Krawczyński poinformował też, że przedsięwzięcie będzie współfinansowane w 85 proc. ze środków Unii Europejskiej, a konkretnie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Obecny na konferencji sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński przypomniał, że wielkość nakładów na inwestycje w polskie koleje w trwającej właśnie perspektywie budżetowej UE przekroczył już 11 mld zł.

Smoliński przypomniał, że prawie 10 proc. tej sumy to inwestycje planowane w województwie pomorskim, a największą z nich będzie – wyceniona na ok. 1,6 mld zł, modernizacja linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz. „Ta inwestycje powinna poprawić przede wszystkim dostępność do portu w Gdyni” – zaznaczył Smoliński.

W lutym br. PKP PLK poinformowały, że jeszcze w tym roku chcą rozpocząć gruntowną modernizację zabytkowego budynku dworca Gdańsk Główny. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych. W ramach modernizacji gruntownie przebudowane zostanie wnętrze obiektu. Wymienione mają być wszystkie instalacje oraz okna i drzwi, odnowiona elewacja oraz uporządkowany teren przyległy. Projekt przewiduje m.in. utworzenie nowego tunelu podziemnego, który połączy istniejące przejścia na perony z przystankami tramwajowymi i przejściem pod ulicą Podwale Grodzkie.

PKP PLK zakłada, że inwestycja zostanie dofinansowana z funduszy unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a także ze środków własnych spółki i budżetu państwa.

Budynek dworca w Gdańsku będzie modernizowany w tym samym czasie, co perony i przejścia podziemne na stacji. (PAP)