Niskopodłogowy Nevelo w wersji dla grodu Kraka jest przegubowy i trójczłonowy. Przewozi 65 pasażerów na miejscach siedzących i 130 na stojąco. Szacowany koszt pojazdu to 6,5–7 mln zł. Producent dostał 5 mln zł dofinansowania UE w ramach programu Innowacyjna Gospodarka.
– Pojazd testowy zostanie udostępniony krakowskiemu MPK bezpłatnie do końca sierpnia. To pierwsze miasto, w którym przez kilka miesięcy będzie testowany z pasażerami – mówi DGP dyrektor Józef Michalik z Newagu.
Firma ma chrapkę na kontrakt w stolicy Małopolski, dziś opanowanej przez kanadyjsko-niemieckiego Bombardiera (po Krakowie kursuje aż 75 jego tramwajów). Wcześniej Newag robił podejście do Poznania, który jest tramwajowym bastionem Solarisa. Jego tramwaj był tam na testach, ale MPK Poznań zgodziło się na próby w nocy i bez pasażerów.
Reklama
By wejść do przetargu na dostawy dla Krakowa, potrzebne są referencje, dlatego Newag musi mieć partnera z doświadczeniem w produkcji tramwajów. Kandydatów jest dwóch. Modertrans – spółka zależna MPK Poznań zajmująca się naprawami i produkcją taboru, z którą firma Jakubasa bez skutku oferowała w ubiegłym roku inny, dłuższy model Nevelo w przetargu dla Olsztyna. I chorwacki Koncar, w konsorcjum, z którym Newag startował w 2010 r. w konkursie na siedem tramwajów dla Częstochowy. Też bez skutku.
Największym producentem tramwajów w Polsce jest bydgoska Pesa. Spółka ma zakontraktowanych 250 pojazdów Swing dla m.in. Warszawy, Gdańska i Szczecina oraz odbiorców na Węgrzech i w Rumunii. Próbuje z nią konkurować Solaris, nr 1 na wśród producentów autobusów.
Polski rynek tramwajów w ustępuje w Europie tylko niemieckiemu. W Polsce istnieje 14 sieci tramwajowych obsługiwanych przez 16 przedsiębiorstw. Łącznie to 3,6 tys. wagonów.