Rok 2014 najprawdopodobniej przyniesie przełamanie na rynku motoryzacyjnym w Europie.

O ile w skali całego świata po spowodowanym kryzysem spadku w latach 2008-2009 sprzedaż nowych samochodów rośnie, to Europa wciąż nie może zatrzymać negatywnego trendu. W każdym kolejnym roku od 2008 począwszy, liczba nowo zarejestrowanych samochodów była mniejsza niż w poprzednim. Jednak coraz więcej przesłanek wskazuje, że w 2014 r. nastąpi odbicie. Według danych przedstawionych w zeszłym tygodniu przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), w Unii Europejskiej sprzedano w zeszłym roku 11,85 miliona samochodów, czyli o 1,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Ale w 2012 r. ten spadek wynosił aż 8,2 proc. Po drugie, zeszłoroczny spadek to efekt słabej pierwszej połowy roku, bo w drugiej sprzedaż już wzrosła o 4 proc. Po trzecie, za spadek w skali całej Unii odpowiadają przede wszystkim Włochy i Niemcy, ale w niektórych krajach sprzedaż już zaczęła rosnąć.

Najlepsza okazała się Wielka Brytania (wzrost o 10,8 proc.), choć trochę więcej samochodów niż rok wcześniej sprzedano też w pogrążonych w kryzysie Grecji czy Hiszpanii. Nie zmienia to faktu, że sprzedaż samochodów w Europie jest o jedną czwartą mniejsza niż przed kryzysem i powrót do tamtego poziomu zajmie wiele lat.

>>> Zobacz też: W salonach samochody nieco podrożały, ale ze sztucznych powodów