"Celem jest zmodernizowanie do 2023 r. około 90 proc. polskiej części sieci pasażerskiej i towarowej, skrócenie czasu podróży między miastami wojewódzkimi do 1 godziny i 50 minut oraz uzyskanie stałych prędkości pociągów na długich odcinkach" – powiedział wiceminister, cytowany w komunikacie resortu.

Prace modernizacyjne prowadzone będą na linii kolejowej E59 Wrocław – Poznań (granica województwa dolnośląskiego – Czempiń), E20 Warszawa Poznań (Sochaczew – Swarzędz), E75 Rail Baltica (Sadowne – Białystok) oraz na liniach Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki i linii obwodowej Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska, podano również.

>>> Czytaj też: Kolej w odwrocie. Pasażerowie uciekają z polskich pociągów

"Po włączeniu Polski do Transeuropejskiej Sieci Transportowej, przez nasz kraj będą przebiegały dwa korytarze sieci bazowej: z północy na południe: Bałtyk – Adriatyk oraz ze wschodu na zachód: Bałtyk – Morze Północne. Sieć bazowa oznacza pełną elektryfikację linii, w miarę możliwości również bocznic, stworzenie warunków do prowadzenia pociągów o długości 740 m, jeżdżących z prędkością 100 km/h przy wykorzystaniu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS" - czytamy dalej.

Reklama

Kilka dni temu PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) poinformowały, że zamierzają zainwestować w odnowienie infrastruktury kolejowej ponad 7 mld zł w 2014 roku. Pozwoli to na oddanie do użytku blisko 1,5 tys. km zmodernizowanych torów. PKP PLK deklarowały też gotowość do złożenia do konkursu CEF "pięciu gruntownie przygotowanych" projektów o łącznej wartości 8 mld zł.

>>> Budowa 45-km linii kolejowej z Jaktorowa (za Grodziskiem Mazowieckim) do Łowicza może całkowicie uniemożliwić budowę linii Y, czyli kolei dużych prędkości w Polsce – uważa były minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Czytaj więcej na ten temat.