W ramach inwestycji wybudowano m.in. dwujezdniową drogę, dwa nowe wiadukty nad torami kolejowymi, a także przebudowano rondo im. ks. Popiełuszki. W sumie z drogami dojazdowymi do posesji powstało około 15 kilometrów nowych jezdni i ponad 10 kilometrów ścieżek dla rowerzystów. Prace wykonywało konsorcjum firm Budromost-Starachowice oraz Mosty-Łódź.

W sobotę odbyło się oficjalne otwarcie przebudowanej alei. Wzięli w niej udział zarówno przedstawiciele Platformy Obywatelskiej, z której wywodzi się prezydent Radomia Radosław Witkowski, jak i reprezentanci PiS. Tuż po konferencji, która odbyła się na wiadukcie, puszczony został ruch przebudowaną trasą.

Witkowski podkreślił, że przebudowa al. Wojska Polskiego była najważniejszą i najbardziej oczekiwaną w ostatnich latach inwestycją drogową w mieście. Jej koszt to prawie 140 mln zł, a 80 proc. tej kwoty stanowiło dofinansowanie z rezerwy celowej budżetu państwa.

"Nie zapominajmy o tym, że ponad 92 mln zł to pieniądze, które popłynęły do nas bezpośrednio z Warszawy, z rządu" – zauważył Witkowski, dziękując za współpracę przy realizacji inwestycji posłowi Markowi Suskiemu i eurodeputowanemu Adamowi Bielanowi.

Reklama

Wicewojewoda mazowiecki Artur Standowicz podkreślał, że wysokość wsparcia rządowego dla inwestycji w Radomiu była wyjątkowo duża. "Jest to największa tego typu dotacja, jaką jakikolwiek samorząd na terenie woj. mazowieckiego otrzymał z rządu" – zauważył wicewojewoda.

Zdaniem Marka Suskiego inwestycję wspierało wiele osób. "Mimo różnic – bo przecież wiemy, że nie jesteśmy z jednego obozu politycznego, ale łączy nas jedno: chcemy rozwoju naszego regionu, Radomia” – zaznaczył parlamentarzysta.

Europoseł Adam Bielan zauważył, że przebudowa al. Wojska Polskiego ma bardzo duże znaczenie nie tylko ze względu na ruch tranzytowy z północy na południowy wschód Polski, ale także w kontekście powstającego w Radomiu lotniska; trasa zapewni sprawniejszy dojazd do portu lotniczego. Eurodeputowany zaznaczył, że w związku z budową lotniska, w Radomiu zostaną także zrealizowane kolejne ważne inwestycje, tj. przebudowa wiaduktu przy ul. Lubelskiej prowadzącej oraz budowa stacji kolejowej Radom Wschód.

"Lotnisko jeszcze nie działa, będzie działać zapewne dopiero za dwa lata, ale już jest kołem zamachowym wielu ważnych inwestycji drogowych dla Radomia" – zaznaczył Bielan.

Aleja Wojska Polskiego jest ważnym elementem ruchu tranzytowego dróg krajowych nr 12 i 9. Tak zwana obwodnica rzeszowska, nazwana później oficjalnie aleją Wojska Polskiego, została oddana do użytku na początku lat 80. XX wieku. Trasą odbywa się ruch tranzytowy w kierunku Lublina, a także Rzeszowa. Droga wymagała gruntownej przebudowy już od połowy lat 90. (PAP)

Autorka: Ilona Pecka

ilp/ mmu/