Stołeczna ekspresówka S2 między węzłami Puławska i Lubelska za ok. 6,7 mld zł to największa inwestycja planowana na drogach krajowych w Polsce do 2020 r. Ostatniego dnia czerwca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odebrała od konsorcjum firm projektowych tzw. koncepcję programową tej 19,5-kilometrowej trasy. W tym opracowaniu, które będzie podstawą do opracowania projektu, widnieje tunel pod dzielnicą Ursynów o długości 2,3 km. Tymczasem w decyzji środowiskowej z kwietnia 2011 r. tunel liczył sobie ponad 2,6 km.

- Koncepcja programowa trasy S2 Puławska–Lubelska została wykonana dla wariantu z krótszym tunelem – potwierdza Agnieszka Stefańska, rzeczniczka GDDKiA w Warszawie. - Miało to związek z dyrektywą UE mówiącą o tym, że nie wolno zmieniać przekroju drogi w tunelu, ani wyprowadzać łącznic pod ziemią. Nowe rozwiązanie oznacza większe bezpieczeństwo użytkowników tunelu – podkreśla.

Skrócenie tunelu nastąpiło od strony węzła Ursynów Zachód - na odcinku łączącym go z węzłem Puławska (na wschód od Lotniska Chopina). Łącznice tego węzła miały odchodzić od jezdni głównej jeszcze w tunelu – takie były założenia sprzed lat. Ale specjaliści z GDDKiA zorientowali się w trakcie procedury przygotowawczej, że to błąd w świetle nowych przepisów. A stało się tak, bo przepisy zmieniły się szybciej, niż trwała papierologia związana z tą drogą.

W celu zabezpieczenia 300-metrowego odcinka, na którym miał być tunel, rządowy inwestor planuje wyłożenie tego miejsca panelami pochłaniającymi hałas. - Ostateczne zabezpieczenia przeciwhałasowe zostaną przyjęte na etapie projektu budowlanego, który opracuje wykonawca tego odcinka w systemie „projektuj i buduj” – zastrzega GDDKiA.

Reklama

O kontrakty na brakujący fragment południowej obwodnicy ubiega się aż 22 wykonawców. Skrócony tunel to kluczowa część zadania „A”, które liczy sobie 4,6 km długości. Dzisiaj trwają ostatnie przygotowania do ogłoszenia drugiego etapu przetargu na trzy zadania składające się na cały 19,5-kilometrowy odcinek. GDDKiA planuje na początku 2015 r. podpisanie umów z wykonawcami. Trasa ma być budowana w latach 2016–2019.

Problem może być jednak taki, że projekt niezgodny z decyzją środowiskową będzie łatwiejszy do zakwestionowania. - Decyzja środowiskowa została wydana w kwietniu 2011 r. na podstawie wniosku z grudnia 2006 r. Decyzja jest ostateczna. A projekt budowlany, który powstanie na odcinku A musi spełniać nie tylko wymagania decyzji środowiskowej, ale również dyrektyw UE i obecnie obowiązujących przepisów - odpowiada Agnieszka Stefańska z GDDKiA w Warszawie.

>>> Polecamy: GDDKiA ma sposób na autostradowe korki: więcej pracowników, znaki zmiennej treści

Zabezpieczenia przed hałasem

GDDKiA podkreśla, że wspólnie m.in. z władzami dzielnicy Ursynów i Wilanów zorganizowała w ubiegłym roku spotkania z mieszkańcami, podczas których zaprezentowała rozwiązania koncepcji programowej w wersji ze skróconym tunelem. Inwestor podkreśla, że w miejscu skróconego tunelu powstaną stosowne zabezpieczenia akustyczne.

Specjaliści zwracają uwagę, że tunel będzie miał znaczenie dla Ursynowa tylko jako zabezpieczenie przed hałasem. Pod względem komunikacyjnym - żadnego. Bo paradoksalnie, mieszkańcy Ursynowa będą najrzadziej korzystać z tunelu.

- Dlatego przebudowa ul. Płaskowickiej bezpośrednio nad tunelem, która będzie stanowić łącznik między dwoma węzłami, powinna wejść do planów inwestycyjnych GDDKiA - mówi Robert Chwiałkowski ze stowarzyszenia Siskom.

A wcale tak nie jest. - Koncepcja programowa zakłada jednak, że GDDKiA chce przeprowadzić tylko prace przywracające stan pierwotny Płaskowickiej, czyli ulicę jednojezdniową na sporym odcinku. To byłoby zabójstwo dla mieszkańców Ursynowa, bo ta ulica stanie się główną dojazdówką do obwodnicy dla Ursynowa – twierdzi Robert Chwiałkowski.

Trasa S2 między węzłami Puławska i Lubelska to brakujący odcinek warszawskiego ringu. Plan jest taki, że w ramach odcinka „A” do 2019 r. powstaną dwa równoległe tunele – po 2,3 km długości i cztery pasy w każdą stronę. Odcinek „B” przewiduje budowę nowego mostu przez Wisłę (po pięć pasów w każdą stronę). Nad Mazowieckiem Parkiem Krajobrazowym powstaną też jedne z najdłuższych w kraju estakad – to już odcinek „C”.

Południowa obwodnica S2 to w tej chwili jeden z największych przetargów drogowych w Europie.

>>> Czytaj też: Gigantyczne korki na autostradach. System z bramkami do wymiany

ikona lupy />
Płudniowa obwodnica Warszawy, źródło: Mosty Katowice / Media
ikona lupy />
Płudniowa obwodnica Warszawy, źródło: Mosty Katowice / Media