Ze Śląska do Arabii Saudyjskiej. Premiera pociągów metra dla Rijadu [ZDJĘCIA]
Te futurystyczne pociągi Metropolis zostały wyprodukowane w zakładzie francuskiego Alstomu w Chorzowie, czyli dawnym Konstalu. Dzisiaj po raz pierwszy jest okazja, żeby zobaczyć gotowe składy metra dla Rijadu.
Te futurystyczne pociągi Metropolis zostały wyprodukowane w zakładzie francuskiego Alstomu w Chorzowie, czyli dawnym Konstalu. Dzisiaj po raz pierwszy jest okazja, żeby zobaczyć gotowe składy metra dla Rijadu.
1
Pociągów dla metra w Rijadzie będzie w sumie 69, a każdy składa się z dwóch wagonów. Mają po 36 metrów długości. W każdym składzie znajduje się klimatyzowana przestrzeń pasażerska trzech kategorii: klasa pierwsza, ekonomiczna i rodzinna (w tym dla kobiet). Takie warunki postawił saudyjski przewoźnik.
Na zdj. Metro dla Rijadu w Chorzowie
Media
2
Pociągi Metropolis dla Rijadu będą jeździły z pasażerami z prędkością do 80 km/godz. W składach dla linii piątej i szóstej saudyjczycy zażyczyli sobie 69 foteli, a w tych dla linii czwartej – 57 siedzeń. Każdy z pociągów będzie w stanie zabrać ok. 230 osób na miejscach siedzących i stojących. Nadwozia składów Metropolis zostały wykonane w Chorzowie z aluminium (nie ze stali), co zmniejsza masę i koszty użytkowania, np. zużycie energii elektrycznej.
Na zdj. Metro dla Rijadu w chorzowskiej fabryce Alstom
Media
3
Transport pierwszego z pociągów wyruszył z Chorzowa w połowie stycznia, ale wtedy jego wygląd był jeszcze tajemnicą (pociąg był szczelnie zasłonięty na ciężarowej lawecie). Tak dojechał do niemieckiego portu w Bremershaven, skąd płynie statkiem w rejon Zatoki Perskiej. Od dzisiaj transporty pociągów mają wyruszać z Chorzowa regularnie. Pociągi mają zostać dostarczone do Rijadu do końca 2018 r.
Na zdj. Metro dla Rijadu w chorzowskiej fabryce Alstom
Media
4
Kontrakt zaskakuje rozmachem. Cztery lata temu konsorcjum FAST, w skład którego wszedł Alstom, otrzymało zamówienie na wykonanie „pod klucz” trzech linii metra w Rijadzie o łącznej długości prawie 65 km. W skład FAST oprócz Alstomu weszła hiszpańska spółka budowlana FCC oraz południowokoreański Samsung, holenderski Strukton, brytyjski Atkins, hiszpańska Typsa, francuski Setec i saudyjski oddział Freyssinet.
Na zdj. Metro dla Rijadu w chorzowskiej fabryce Alstom
Media
5
Całkowita wartość zamówienia to 5,8 mld euro, z czego udział Alstomu to ponad 1,2 mld euro. W produkcję podzespołów dla pociągów dla Rijadu zaangażowane są fabryki Alstomu we Francji i Belgii. Ale jak podaje producent, każdy etap produkcji, w tym końcowe testy statyczne i dynamiczne, jest realizowany w zakładach Alstomu w Chorzowie. Tym samym zakład ten stał się centrum kompetencyjnym produkcji metra w ramach grupy Alstom Transport.
Na zdj. Metro dla Rijadu w chorzowskiej fabryce Alstom
Media
6
Obecnie Alstom Konstal w całości produkuje na eksport. W ciągu ostatnich lat z Chorzowa wyjechały m.in. składy metra dla Amsterdamu i Budapesztu.
Na zdj. Metro dla Rijadu w chorzowskiej fabryce Alstom
Media
7 Metro Alstom dla Rijadu. Model pokazowy
Media
8 Metro Alstom dla Rijadu. Model pokazowy
Media
9 Metro Alstom dla Rijadu. Model pokazowy
Media
10 Metro Alstom dla Rijadu. Model pokazowy
Media
11 Metro Alstom dla Rijadu. Model pokazowy
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję