Nowy tabor. PKP Cargo maluje nowe lokomotywy podobnie jak DB Schenker [ZDJĘCIA]
Pierwsze trzy z 15 nowiutkich lokomotyw wielosystemowych Vectron dla PKP Cargo przyjadą do Polski w styczniu. Ich wygląd jest zaskakujący. Oto galeria zdjęć nowych lokomotyw: lidera polskiego rynku oraz jego konkurentów.
Pierwsze trzy z 15 nowiutkich lokomotyw wielosystemowych Vectron dla PKP Cargo przyjadą do Polski w styczniu. Ich wygląd jest zaskakujący. Oto galeria zdjęć nowych lokomotyw: lidera polskiego rynku oraz jego konkurentów.
1
Umowę na zakup 15 takich lokomotyw elektrycznych za łącznie 315 mln zł - z opcją zamówienia kolejnych pięciu sztuk – PKP Cargo podpisał we wrześniu podczas kolejowych targów Trako w Gdańsku.
– Zakup Vectronów od Siemensa to nasza największa inwestycja taborowa ostatnich lat – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych. - Lokomotywy wielosystemowe to nowoczesny tabor, dzięki któremu nasza oferta przewozów międzynarodowych będzie bardziej konkurencyjna – dodaje.
Media
2
Ponieważ przewoźnik zakupił lokomotywy wielosystemowe, będą one w stanie jeździć pod różnymi systemami napięcia, czyli w różnych krajach. Np. w Polsce linie PKP są zasilane prądem stałym 3000 woltów (3 kV DC), a w Niemczech 15 000 woltów prądu zmiennego (15 kV AC). Przewoźnicy używający standardowego taboru muszą przepinać lokomotywy na granicach. Ale w przypadku lokomotywy wielosystemowej nie ma tego problemu, co jest dużym atutem, bo skraca czas transportu i zmniejsza koszty.
Pierwsze lokomotywy będą miały dopuszczenie na obszar Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Niemiec i Austrii. Trzy kolejne, które będą mogły jeździć w Polsce i w Niemczech, miesiąc później. Ostatnie pojazdy - z homologacją na siedem krajów UE (także Holandię) - zostaną dostarczone do końca czerwca 2017 r.
Media
3 Lokomotywy pomalowane zostały w zupełnie nowy sposób. Bazowym kolorem jest szary - z białym logo i pojedynczymi czerwonymi elementami. Dotychczas tabor był niebiesko-zielony. Jak przekonuje przewoźnik, nowe malowanie to realizacja ujednoliconej identyfikacji wizualnej całej grupy kapitałowej PKP Cargo. W branży nie brakuje głosów, że częściowo „udaje” DB Schenker Rail, czyli największego rynkowego konkurenta polskiej grupy.
Media
4 Rzeczywiście, podobieństwa są, chociaż DB Schenker sięga po czerwony kolor odważniej, pokrywając nim prawie całe lokomotywy. Ten sam producent, Siemens, zakończył w tym roku dostawy 23 vectronów dla przewoźnika DB Schenker Rail Polska, czyli konkurenta PKP Cargo. To jednak pojazdy w wersji jednosystemowej, które mogą jeździć w Polsce i północnej części Czech, czyli pod napięciem 3 kV DC.
Media
5 A to dotychczasowe malowanie PKP Cargo. Czy zmiana rzeczywiście była potrzebna? Zdania w branży będą zapewne podzielone. PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Jak wynika z danych UTK, po trzech kwartałach br. posiada prawie 48 proc. w transportowanej masie i 56 proc. w pracy przewozowej. Dotychczas PKP Cargo posiadało tylko jedną lokomotywę wielosystemową na własność, a resztę pojazdów tego typu dzierżawiło (w formie leasingu operacyjnego). Plan jest taki, że przewoźnik ma zastępować nowymi vectronami lokomotywy, które obecnie leasinguje.
Media
6 O wygraną w jednej z trzech części tego przetargu PKP Cargo - na dostawę czterech lokomotyw (z homologacją w Polsce i w Niemczech) – bez skutku rywalizowała z Siemensem polska grupa Newag ze swoją lokomotywą Griffin. Ta była dotychczas testowana m.in. przez PKP Cargo i CTL Logistics. Griffin w wersji wielosystemowej , który jest w stanie prowadzić wagony towarowe z prędkością do 160 km/h, posiada już bezterminowe dopuszczenia do eksploatacji w Polsce. Problem jednak w tym, że jako tzw. wielosystemówka nie ma jeszcze homologacji na zachodnie rynki.
Media
7 Pięć czteroosiowych lokomotyw Griffin - w wersji jednosystemowej - zakupił tuż przed Świętami Lotos Kolej. Umowa, która została podpisana dzień przed Wigilią, przewiduje dzierżawę pięciu pojazdów wraz z ich utrzymaniem przez siedem lat (z opcją przedłużenia). Realizacja dostaw wszystkich pojazdów dla Lotosu Kolej ma nastąpić w 2017 r. Przewoźnik zdecydował się na lokomotywy elektryczne o mocy 5,6MW. Dodatkowo będą wyposażone w spalinowy silnik dojazdowy o mocy 350 kW, który posłuży np. do manewrów na bocznicy.
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję