Atak dronów na torach. PKP Cargo wygrywa z gangami złodziei [ZDJĘCIA]
Prawie o 60 proc. spadły straty PKP Cargo z powodu kradzieży towarów z pociągów. Gangi atakujące składy towarowe na tzw. usyp przestraszyły się dronów.
Prawie o 60 proc. spadły straty PKP Cargo z powodu kradzieży towarów z pociągów. Gangi atakujące składy towarowe na tzw. usyp przestraszyły się dronów.
1
Drony latają nad transportami PKP Cargo na teranie całego kraju, ale ze szczególnym uwzględnieniem Śląska. Powód - to stąd wyrusza 65 proc. krajowych przewozów „czarnego złota”. Na Śląsku przewoźnik notuje prawie trzy czwarte kradzieży towarów, co przekłada się na realne straty finansowe giełdowej spółki.
- Straty z powodu kradzieży węgla zmniejszyły się w pierwszym półroczu o 1,6 mln. zł. Wykorzystanie dronów z całą pewnością miało znaczący wpływ na tak dobry wynik – twierdzi Maciej Borecki, dyrektor biura bezpieczeństwa w PKP Cargo.
Na zdjęciu: Większy z dronów PKP Cargo o rozpiętości skrzydeł jednego metra
Media
2
Złodzieje najczęściej kradną z pociągów PKP Cargo węgiel. W pierwszej połowie roku było jednak 350 takich incydentów - o 36 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku 2014. A liczba kradzieży złomu zjechała o 62 proc.
To wymagający przeciwnik, bo sprawcami kradzieży są zazwyczaj zorganizowane grupy przestępcze. Jedną z najczęściej stosowanych metod jest zatrzymywanie składu przez umieszczenie na torach przeszkody. Kiedy pociąg już stoi, złodzieje w ciągu kilku minut dokonują tzw. „usypu”. Za jednym razem są w stanie usypać nawet kilka ton węgla.
Na zdjęciu: Dron został oznaczony logo PKP Cargo
Media
3
W PKP Cargo usłyszeliśmy, że mogą działać autonomicznie. Tzn. da się je zaprogramować do samodzielnych startów i lądowań, żeby wykonywały zaplanowane wcześniej loty nad konkretnymi pociągami.
Przewoźnik wykorzystuje dwa rodzaje dronów. U większych rozpiętość skrzydeł wynosi jeden metr. A drugie są połowę mniejsze. Maksymalna prędkość dronów nad pociągami z węglem to 60 km/h.
Na zdjęciu: Operatorzy dronów podczas akcji
Media / Krzysztof Matuszynski
4
Drony znajdą też wiele innych zastosowań – Będziemy używać ich m.in. do sprawdzania czy wagony zdawane przez klientów zostały właściwie opróżnione. To znacznie skróci czas takich inspekcji, niezbędnych do płynnej pracy taboru – zapowiada Maciej Borecki z PKP Cargo.
Na zdjęciu: Mniejszy z dronów PKP Cargo wyposażony w kamerę
Media
5
Grupa PKP Cargo zarobiła w pierwszym półroczu 156 mln zł, o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Stało się to, mimo mniejszych przychodów, które wyniosły 1,89 mld zł wobec 2,05 mld zł przed rokiem. Co się stało? Miało się do tego przyczynić nabycie czeskiego przewoźnika AWT. Wartość AWT po przejęciu okazała o 140 mln zł wyższa od szacunków sporządzonych przed transakcją
Na zdjęciu: Dron przekazuje filmowy obraz w czasie rzeczywistym
Media
6
Według Urzędu Transportu Kolejowego, po siedmiu miesiącach udział grupy PKP Cargo w rynku pod względem transportowanej masy wyniósł 48 proc., co oznacza wzrost o 0,3 pkt proc., a pod względem pracy przewozowej 56 proc. (spadek o 0,7 pkt proc.).
Na zdjęciu: Potrafi zawisnąć bez ruchu nad filmowanym pociągiem z węglem
Media
7
Na świecie drony znajdują zastosowanie w wojsku, fotografii i dostarczaniu przesyłek, ale zaczynają być także wykorzystywane w sektorze kolejowym. W USA Federalna Administracja Lotnictwa FAA wiosną tego roku udzieliła pierwszego pozwolenia przewoźnikowi kolejowemu na wykorzystywanie dronów do inspekcji torów.
Na zdjęciu: Oba drony ze sprzętem filmującym i do sterowania
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję